|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / K1X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
K1X
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Akkadština 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je poskytnout posluchačům základní informace o akkadském jazyce. Studenti se seznámí se starobabylónskou fází akkadského jazyka, získají základní znalosti o gramatice a slovní zásobě, především s ohledem na nominální flexi. Rovněž budou zasvěceni do základů klínového písma monumentálního typu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce, vypracování domácích zadání, průběžné testování znalostí.
|
Obsah
|
1) Jazyková situace v Mezopotámii; vztah akkadštiny a sumerštiny; hlavní rysy gramatické struktury akkadštiny, její místo v rámci semitské jazykové rodiny; periodisace vývoje akkadštiny; základní informační zdroje pro studium akkadštiny 2) Hlavní skupiny písemných pramenů v akkadštině (nápisy, hospodářské a administrativní texty, právní texty, korespondence, odborné texty, mýty, eposy) 3) Úvod do klínového písma; typy grafémů (logogramy a sylabogramy); monumentální a kursivní písmo 4) Úvod do akkadského hláskosloví; vokály a konsonanty; přehled hláskových změn; možnosti rekonstrukce akkadské fonologie 5) Přehled slovních druhů v akkadštině; kořen a kmen; základní principy akkadské morfologie 6) Substantiva a jejich flexe; gramatická kategorie rodu 7) Substantiva a jejich flexe; gramatická kategorie čísla 8) Substantiva a jejich flexe; gramatická kategorie pádu 9) Status rectus a status constructus; jejich tvoření a použití 10) Adjektiva a jejich flexe; gramatická kategorie rodu 11) Adjektiva a jejich flexe; gramatická kategorie čísla 12) Adjektiva a jejich flexe; gramatická kategorie pádu 13) Vztah substantiv a adjektiv
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Black, Jeremy; George, Andrew; Postgate, Nicholas. A concise dictionary of Akkadian. Wiesbaden : Harrassowitz Verlag, 2000. ISBN 3-447-04264-8.
-
Základní:
Nováková, Nea; Pecha, Lukáš; Rahman, Furat. Základy starobabylonštiny. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-997-9.
-
Doporučená:
Huehnergard, John. A Grammar of Akkadian (Harvard Semitic Studies, 45). Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 2011. ISBN 978-1-57506-941-8.
-
Doporučená:
Zemánek, Petr ? Vavroušek, Petr ? Čech, Pavel ? Bičovský, Jan ? Rychtařík, Marek. Jazyky starého Orientu. Praha: Universita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7308-312-0.
-
Doporučená:
-. The Assyrian Dictionary. Chicago: The Oriental Institute, 1956. ISBN 0-918986-05-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
31
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat všechny větné členy
- vysvětlit gramatické termíny
- provézt rozbor psaného českého textu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- plánovat samostatně vlastního studium a učení
- využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- identifikovat dostupné informační zdroje pro studium akkadštiny
- určit základní zkratky a terminologii používanou v odborné literatuře
- přečíst a přeložit slova a krátké věty v akkadském jazyce
- určit pravidla pro zápis a použít klínového písma
- popsat základní sadu znaků monumentálního písma
- určit pravidla flexe substantiv a adjektiv |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- používat základní sadu znaků monumentálního písma
- přečíst a přeložit slova a krátké věty v akkadském jazyce
- používat flexi substantiv a adjektiv
- pracovat samostatně s dostupnou odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|