|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / L2X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
L2X
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Blízkovýchodní literatura 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem semináře je vytvořit povědomí o literárním odkazu blízkovýchodních společností prostřednictvím rozborů vybraných moderních a postmoderních textů přeložených do českého jazyka a napomoci tak hlubšímu poznání současné kultury tohoto regionu. Student se seznámí s významnými autory a dobovými žánry prozaické (povídka, román) a částečně také poetické tradice a dramatu. V rámci analýzy textů dojde k rozšíření či uplatnění již získaných znalostí o dějinách, kultuře a náboženství blízkovýchodního regionu.
|
Požadavky na studenta
|
Referát. Student musí pravidelně docházet na seminář a připravit si během semestru 3-4 prezentace. Nedílnou součástí práce v semináři je aktivní četba vybraných literárních a literárněkritických textů.
|
Obsah
|
1. Nahda - obrození a počátky moderní arabské literatury
2. Počátky moderní arabské literatury v Sýrii a Egyptě
Četba: Elliott Colla - "How Zaynab became the first Arabic novel"
3. Egypt - Nová škola a velikáni egyptské literatury
Četba: Táhá Husain - Kniha dní
4. Nagíb Mahfúz. Moderní arabská poezie
Četba: Nagíb Mahfúz - Skandál v Káhiře, Džibrán Chalíl Džibrán - Prorok
5. Moderní arabská literatura - Palestina, Irák, Súdán
Četba: Ghassán Kanafání - "Muži na slunci", "Návrat do Haify"
6. Literární oblast arabského západu - Alžírsko a Lybie
Četba: Muhammad Dib - Africké léto
7. Literární oblast arabského západu - Tunisko a Maroko
Četba: Muhammad Šukrí - Nahý chleba
8. Návrat do Egypta
Četba: Suncalláh Ibráhím - Komise
9. Současní arabští autoři I - nejznámější autoři a jejich romány posledních let
Četba: Alá al-Aswání - Jakobiánův dům
10. Současní arabští autoři II - nejznámější autoři a jejich romány posledních let
Četba: Rajaa al-Sanea - Děvčata z Rijádu
11. Moderní hebrejská literatura
12. Moderní íránská literatura
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Allen, Roger M. A. An introduction to Arabic literature. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 978-0-521-77657-8.
-
Základní:
Jayyusi, Salma Khadra. Anthology of modern Palestinian literature. 1992. ISBN 978-0-231-07509-1.
-
Základní:
Ondráš, František. Moderní egyptská próza v osmdesátých a devadesátých letech dvacátého století. Praha : Set out, 2003. ISBN 80-86277-30-5.
-
Základní:
Oliverius, J. Moderní literatury arabského východu. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Ashour, R. Ghazoul, F. J. a Mekdashi, H. R. Arab Women Writers: a Critical Reference Guide 1873-1999.. Cairo: American University of Cairo Press, 2008.
-
Doporučená:
Allen, R. a Jayyusi, S. K. Modern Arabic Drama: An Anthology.. Bloomington: Indiana University Press, 1995.
-
Doporučená:
Gilbran, K. The Prophet. London: Pan MacMillan, 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
31
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyložit v základních rysech starověké a středověké dějiny Blízkého východu a severní Afriky
- určit a vysvětlit důležité kulturní aspekty regionu ve starověku a středověku
- vyložit povahu literárního odkazu středověkých a novověkých blízkovýchodních společností
zasadit konkrétní díla do jejich historického kontextu
- identifikovat typické motivy a zdroje inspirací |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- zařazovat samostatně na základě získaných znalostí konkrétní díla do určitých tradic či období
- analyzovat použité jazykové a vyjadřovací prostředky
- vyhledávat samostatně relevantní odborné a další zdroje
- organizovat si samostatně studium
- využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakterizovat nejvýznamnější osobnosti moderní a postmoderní zejména arabské literatury
- uvést jejich život a dílo do historického kontextu
- vysvětlit v přečtených úryvcích použité symboly a metafory
- porovnat autory a díla jednotlivých okruhů a pojmenuje jejich charakteristiky. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zařadit samostatně na základě získaných znalostí konkrétní moderní a postmoderní díla do společenských souvislostí
- analyzovat použité výrazové prostředky
- interpretovat přečtená díla s ohledem na kulturní a dějinný kontext |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|