|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / LIBV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
LIBV1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Blízkovýchodní literatura 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem semináře je vytvořit povědomí o literárním odkazu blízkovýchodních společností prostřednictvím rozborů vybraných klasických textů přeložených do českého jazyka a napomoci tak hlubšímu poznání středověké kultury tohoto regionu. Student se seznámí s významnými autory a dobovými žánry poetické a prozaické tradice, zkoumány budou také literární prostředky přítomné v dílech tradičně pojímaných zejména v kontextu jejich liturgické funkce. V rámci analýzy textů dojde k rozšíření či uplatnění již získaných znalostí o dějinách, kultuře a náboženství blízkovýchodního regionu.
|
Požadavky na studenta
|
Nedílnou součástí seminární práce je aktivní četba vybraných a doporučených ukázek. Kurz je zakončen zápočtovým písemným testem.
|
Obsah
|
1. Úvodní seznámení s oblastmi vzniku a výskytu zkoumaných literárních tradic.
2. Písemná fixace nejstarších textů (otázka autenticity, textová kritika).
3. Tradiční náboženské texty v roli literárních památek.
4. Poezie 1 (předpoklady pro vznik básnické tradice, struktura nejstarších básní).
5. Poezie 2 (dobové básnické formy s ukázkami z vybraných děl).
6. Poezie 3 (společenská funkce básníka).
7. Próza 1 (nejstarší formy).
8. Próza 2 (vysoká literatura).
9. Próza 3 (tvorba pololidová a lidová).
10. Prolínání literárních tradic (příklady kulturní syntézy, osvojování si kulturního dědictví, překlady).
11. Svoboda projevu (dobové příklady vztahu literátů k mocenským strukturám).
12. Literární tvorba náboženských mystiků (vybrané ukázky).
13. Vztah současných blízkovýchodních společností ke starověkému a středověkému literárnímu odkazu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Allen, Roger M. A. An introduction to Arabic literature. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 978-0-521-77657-8.
-
Základní:
Bečka, Jiří. Hledání pravdy a krásy. Vyd. 1. Praha : DharmaGaia, 2005. ISBN 80-86685-36-5.
-
Základní:
Oliverius, Jaroslav; Procházková, Dagmar. Svět klasické arabské literatury. Brno : Atlantis, 1995. ISBN 80-7108-109-4.
-
Doporučená:
Petráček, Karel. Básníci pouště. Arabská poetika devíti staletí. Praha, 1977.
-
Doporučená:
-. Kalíla a Dimna. Bidpájovy bajky. Praha : Dar Ibn Rushd, 2005.
-
Doporučená:
Kajká'ús. Kniha rad. Praha . Odeon, 1977.
-
Doporučená:
-. Majsebuch aneb Kniha jidiš legend a příběhů, jak ji roku 5362/1602 vydal v Basileji Jaakov bar Avraham 1. díl. Plzeň : Jindřich Vacek, 2005.
-
Doporučená:
Nasr-Ed-Dín hodža. Nasreddinovy taškařice. Praha : SNKLHU, 1956.
-
Doporučená:
-. Román o Antarovi. Praha : Odeon, 1968.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá základní povědomí o literárním odkazu blízkovýchodních společností. Zasadí přečtená díla do jejich historického kontextu. Analyzuje použité jazykové a vyjadřovací prostředky. Identifikuje typické motivy a zdroje inspirací |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|