|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / NDX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
NDX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Novověké dějiny Blízkého východu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do dějin regionu Blízkého východu a severní Afriky v období od pozdního středověku do první světové války. Studenti se seznámí s hlavními dějinnými mezníky a procesy v co možná nejširších souvislostech, s okolnostmi vlády různých dynastií, s významnými politickými a společenskými trendy daného období. Důležitým tématem jsou v rámci přednášek vztahy západních velmocí s jednotlivými zeměmi či vládnoucími dynastiemi Blízkého východu a severní Afriky, zvláště od počátku devatenáctého století.
|
Požadavky na studenta
|
referát, seminární práce
|
Obsah
|
1) Osmanská říše 1
2) Osmanská říše 2
3) Safíjovská říše 1
4) Safíjovská říše 2
5) Osmanská říše 3
6) Osmanská říše 4
7) Maghreb 1
8) Maghreb 2
9) Arabský poloostrov
10) Egypt v 19. století
11) Období qádžárovské dynastie
12) Evropský kolonialismus 1
13) Evropský kolonialismus 2
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály (požadavky na splnění, prezentace, videa, rozšiřující četba).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lewis, Bernard. Dějiny Blízkého východu. Praha : Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-191-3.
-
Základní:
Mendel, Miloš. Dějiny Saúdské Arábie. 2016. ISBN 978-80-7422-499-7.
-
Základní:
Gombár, Eduard. Moderní dějiny islámských zemí. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-599-X.
-
Základní:
Palmer, Alan. Úpadek a pád Osmanské říše. Praha : Panevropa, 1996. ISBN 80-85846-05-5.
-
Doporučená:
Axworthy, Martin. Dějiny Íránu. Praha, 2009. ISBN 978-80-7106-994-2.
-
Doporučená:
Amanat, Abbas. Iran: A Modern History.. Yale University Press, 2017.
-
Doporučená:
Naylor, Phillip. North Africa. A History from Antiquity to the Present.. University of Texas Press, 2015.
-
Doporučená:
Hitzel, Fréderic. Osmanská říše 15. - 18. století. Praha: NLN, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
8
|
Celkem
|
157
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyjmenovat a v širším kontextu vysvětlit jednotlivé dějinné události i širší historické procesy v rámci regionu mezi 7. a 14. stoletím a určovat jejich význam
- vyložit v hrubých rysech historii regionu v daném období a všech stěžejních souvislostech
- určit a vysvětlit hlavní prvky, proudy a představitele islámu v daném období
- vysvětlit historický vývoj islámu v prvních formativních staletích |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- studovat samostatně vybrané problémy s pomocí relevantní literatury
- používat české a anglické odborné zdroje
- porovnávat charakter muslimských dynastií mezi 7. a 14. stoletím |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyjmenovat a v širším kontextu popisovat jednotlivé dějinné události i širší historické procesy v rámci regionu v období od 14. století do první světové války
- identifikovat zásadní historické mezníky a charakterizovat jejich význam
- vystihnout specifika jednotlivých dějinných období, vlád různých vládnoucích dynastií a podobně
- disponovat ucelenou představou o historii regionu v daném období a o všech stěžejních souvislostech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- interpretovat význam konkrétních událostí a charakteristik pro vývoj v regionu
- vystihnout specifika jednotlivých dějinných období, vlád různých vládnoucích dynastií a podobně
- určit relevanci souvisejících odborných zdrojů
- studovat samostatně vybrané problémy s pomocí relevantní literatury
- používat české i anglické odborné zdroje, hodnotit relevanci těchto zdrojů
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|