|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / P1X
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
P1X
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Perština 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti tohoto kurzu si aktivně a pasivně osvojí perskou abecedu a písmo a zvládnou perskou výslovnost. Získají základní slovní zásobu nutnou ke konverzaci při setkání, oslovování druhých, v restauraci, na univerzitě a naučí se vyjadřovat základní slovní společenské obraty při komunikaci (ta´árof). Z gramatického hlediska si mimo jiné osvojí ezáfetovou vazbu, přivlastňování, množné číslo a přítomný čas základních jednoduchých i složených sloves. Součástí kurzu jsou praktická jazyková a poslechová cvičení. Vedle závěrečného písemného přezkoušení je součástí celkového hodnocení aktivní účast na výuce, vypracování domácích zadání a průběžné testování znalostí.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce, vypracování domácích zadání, průběžné testování znalostí.
|
Obsah
|
1. Seznámení s perštinou, abeceda - perské písmo.
2. Abeceda - perské písmo.
3. Abeceda - perské písmo, číslovky 0-10, osobní zájmena.
4. Zdvořilostní fráze, konverzace při setkání, představování, poděkování, omluva.
5. Sloveso "být", jmenná věta, národnosti, "odkud jste?". Základní pravidla slovosledu v perštině.
6. Sloveso "mít". Rodina, domov, přátelé.
7. V restauraci. Jídlo. Nápoje. Průběžný test.
8. Ezáfetová vazba.
9. Množné číslo.
10. Přítomný čas jednoduchých a složených sloves, setkání a studium na univerzitě.
11. Konverzační cvičení s užitím základních slovesných tvarů v přítomném čase.
12. Revize.
13. Test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vystrčilová, Darina. Česko-perský slovník. 2017. ISBN 978-80-270-1415-6.
-
Základní:
Mirchi, R. První česko-perský slovník. Praha : Pardis, 1996. ISBN 80-900151-3-1.
-
Doporučená:
Samareh, Yadollah. Ázfá. Amúzaš-e zabán-e fársí. 1-5 díl.. Tehran: Alhoda., 2010.
-
Doporučená:
Pazargadi, Alaeddin. Easy Persian (Fársí ásán).1-5 díl.. Tehran: Rahnamapress.
-
Doporučená:
Mohajer, Simin, Shahegh, Mahvash, Mostowfi, Frarima. Jádgírí zabán-e fársí.. Maryland: Ibex Publishers., 2007.
-
Doporučená:
Mace, John. Persian Grammar. London: Routledge, 2003.
-
Doporučená:
Vystrčilová, D. Příruční slovník persko-česko. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Jafari, Fatemeh. Tamrínhá-je dastúr-e kárbordí. Tehran: ICPS., 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
31
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- identifikovat všechny větné členy
- vysvětlit gramatické termíny
- provézt rozbor psaného českého textu
- znát základní jazykovědné pojmy v angličtině |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- plánovat samostatně vlastní studium a učení
- využívat efektivně moderní informační technologie
- hovořit anglicky alespoň na základní konverzační úrovni |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- určit a ovládat základní slovní zásobu, nejdůležitější podstatná a přídavná jména, osobní zájmena, slovesa
- určit pravidla pro čtení jednoduchých studijních textů
- identifikovat větné členy
- vysvětlit základní větnou stavbu
- rozlišovat slovní druhy v perštině
- ovládat perskou abecedu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- sestavit jednodušší krátké věty a zapsat je v perském písmu
- používat základní slovní zásobu, nejdůležitější podstatná a přídavná jména, osobní zájmena, slovesa v přítomném čase, společenské obraty
- číst studijní texty v perském písmu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|