|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / P4Y
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
P4Y
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Perština 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KBS/P4X
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je výrazně obohatit slovní zásobu studentů a rozšířit jejich gramatickou vybavenost. V této části se studenti naučí vyjadřovat po telefonu, komunikovat u lékaře. Podstatnou náplní kurzu budou geografické, kulturní a společenské reálie (v perštině) Íránu a perskojazyčných oblastí (Afghánistán, Tádžikistán). Z gramatického hlediska si studenti prohloubí využití subjunktivu při vyjadřování možnosti, pravděpodobnosti, nutnosti, přání atd. (momken ast, emkán dárad, ehtemál dárad, lázem ast, dúst dáštan, madžbúr búdan, omídvár búdan, qarár ast,...). Dále se naučí předpřítomný čas sloves a minulý čas trvací (gozašte-je naqlí, gozašte-je estemrárí). Po lexikální stránce bude předmětem tohoto kurzu využití slovotvorných sufixů -eš, -á, -ná, -áne, -mand, -gáh, -gín, atd při tvorbě substantiv a adjektiv. Nedílnou součástí obsahu kurzu bude bližší seznamování s hovorovou podobou jazyka (zabán-e goftarí).
Součástí kurzu jsou praktická jazyková a poslechová cvičení. Vedle závěrečného písemného a ústního přezkoušení je součástí celkového hodnocení aktivní účast na výuce, vypracování domácích zadání a průběžné testování znalostí. Kurz je určen pro studenty navazujícího magisterského studia.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce, vypracování domácích zadání, průběžné testování znalostí.
|
Obsah
|
1. Opakovací lekce - obsah kurzu P3X.
2. Kulturní a společenské reálie Íránu - Nourúz, íránský kalendář.
3. Subjunktiv přítomný - možnost, pravděpodobnost, nutnost, přání.
4. Kulturní s společenské reálie Íránu - náboženství.
5. Reálie perskojazyčné oblasti - Tádžikistán. Zvratná částice chod.
6. Reálie perskojazyčné oblasti - Afghánistán. Výrazy hamín, hamán, čenín, čenán.
7. Komunikace po telefonu. Inzerát. Dopis. Formální e-mail. Průběžný test.
8. Předpřítomný čas. U lékaře. V nemocnici. U zubaře.
9. Hovorová perština. Perská kuchyně. Na oslavě.
10. Minulý čas trvací. Větné spojky a vazby.
11. Slovotvorný sufix -eš, -á, -ná, -áne, -mand, -gáh, -gín.
12. Revize.
13. Test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vystrčilová, Darina. Česko-perský slovník. 2017. ISBN 978-80-270-1415-6.
-
Základní:
Mirchi, R. První česko-perský slovník. Praha : Pardis, 1996. ISBN 80-900151-3-1.
-
Doporučená:
Samareh, Yadollah. Ázfá. Amúzaš-e zabán-e fársí. 1-5 díl.. Tehran: Alhoda., 2010.
-
Doporučená:
Pazargadi, Alaeddin. Easy Persian (Fársí ásán).1-5 díl.. Tehran: Rahnamapress.
-
Doporučená:
Mace, John. Persian Grammar. London: Routledge, 2003.
-
Doporučená:
Vystrčilová, D. Příruční slovník persko-česko. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Jafari, Fatemeh. Tamrínhá-je dastúr-e kárbordí. Tehran: ICPS., 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
31
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- disponovat odbornými znalostmi získanými v požadovaném rozsahu v rámci kurzu Perština 1 (KBS/P1Y) a Perština 2 (KBS/P2Y) a Perština 3 (KBS/P3Y) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- disponovat odbornými dovednostmi získanými v požadovaném rozsahu v rámci kurzu Perština 1 (KBS/P1Y), Perština 2 (KBS/P2Y) a Perština 3 (KBS/P3Y)
- plánovat samostatně vlastní studium a učení
- využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- rozšířit slovní zásobou, kromě jiného zaměřenou na společenské reálie v persky hovořících oblastech
- určit pravidla pro vyjadřování možnosti, pravděpodobnosti, nutnosti, přání
- určit pravidla pro tvoření předpřítomného a minulého času trvacího
- identifikovat slohotvorné sufixy pro tvorbu substantiv a adjektiv
- charakterizovat základy hovorové podoby jazyka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- používat slovní zásobu zaměřenou na reálie persky hovořících oblastí
- tvořit subjunktiv při vyjadřování možnosti, pravděpodobnosti, nutnosti, přání (momken ast, emkán dárad, ehtemál dárad, lázem ast, dúst dáštan, madžbúr búdan, omídvár búdan, qarár ast,...)
- tvořit předpřítomný čas sloves a minulý čas trvací (gozašte-je naqlí, gozašte-je estemrárí)
- používat slovotvorné sufixy -eš, -á, -ná, -áne, -mand, -gáh, -gín, atd. při tvorbě substantiv a adjektiv |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|