|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SBV2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SBV2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současný Blízký východ 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSA/SBV1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je podrobně zmapovat politický a společenský vývoj zemí Blízkého východu po roce 1967. Při důrazu na znalost relevantních souvislostí je detailní pozornost věnována zejména vývoji v jednadvacátém století. Přednášky, zabývající se postupně všemi blízkovýchodními zeměmi, jsou zaměřeny zejména na politiku, povahu politické soutěže, demokratizační trendy, různé náboženské projekty, vztahy zemí Blízkého východu se Západem, mírový proces, různé kulturní projevy daných společností a tak dále. Značná pozornost je věnována vývoji Blízkého východu od tzv. Arabského jara.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti připravují kratší příspěvky analyzující aktuální události na Blízkém východě. Ty prezentují během seminářů. Nabyté znalosti jsou prověřovány závěrečnou ústní zkouškou.
|
Obsah
|
1. Izrael a Palestina
2. Egypt
3. Libanon
4. Sýrie
5. Jordánsko
6. Libye, Tunisko
7. Maroko, Alžírsko,
8. Irák
9. Írán
10. Turecko
11. Saúdská Arábie, SAE, Jemen, Omán
12. Menší země Arabského poloostrova
13. Závěrečná diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Blízký východ na přelomu tisíciletí : dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-298-5.
-
Základní:
Schulze, Reinhard. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno : Atlantis, 2007. ISBN 978-80-7108-284-2.
-
Základní:
Čejka, Marek. Izrael a Palestina : minulost, současnost a směřování blízkovýchodního konfliktu. Brno : Centrum strategických studií, 2005. ISBN 80-903333-9-7.
-
Doporučená:
Akram Susan et al. (eds.). International Law and the Israeli-Palestinian Conflict: A rights-based approach to Middle East peace. London: Routledge, 2010.
-
Doporučená:
Mernissi, F. Islam and Democracy: Fear of the Modern World with New Introduction. Basic Books, 2002.
-
Doporučená:
Masud, M., Salvatore, A., Van Bruinessen, M. (eds.). Islam and Modernity: Key Issues and Debates. Edinburgh: EUP, 2009.
-
Doporučená:
Khan, M.A.M. (ed.). Islamic Democratic Discourse: Theory, Debates, and Philosophical Perspectives. Oxford: Lexington Books, 2006.
-
Doporučená:
Hefner, R., Zaman, M. (eds.). Schooling Islam: The Culture and Politics of Modern Muslim Education. Princeton University Press, 2006.
-
Doporučená:
Korany Bahgat, Dessouki Hillal (eds.). The Foreign Policies of Arab States: The Challenge of Globalization. Cairo: The American University in Cairo Press, 2008.
-
Doporučená:
Bengio Ofra, Litvak Meir (eds.). The Sunna and Shi?a in History: Division and Ecumenism in the Muslim Middle East. Palgrave Macmillan, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
68
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
22
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti disponují rozsáhlými znalostmi o dějinách regionu Blízký východ po roce 1967. Orientují se spolehlivě ve všech podstatných procesech, uvědomují si širší souvislosti historických událostí a dějů. Identifikují specifika jednotlivých zemí, jejich pozici v regionu i v širších mezinárodních vztazích. Dokáží pohovořit o roli náboženství v současných blízkovýchodních společnostech, analyzují průběh demokratizace regionu a podobně. Disponují také znalostmi o různých metodách či přístupech ke zkoumání současných blízkovýchodních společností |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|