|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SDX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SDX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Starověké dějiny Blízkého východu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
43 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled dějin Blízkého východu (Mezopotámie, Anatolie, Syropalestiny, Íránu) od nejstarších dokladů o přítomnosti člověka až do období parthského a sásánovského (7. stol. n. l.). Představí období pravěku, neolitu a vznik městské civilizace a písma v jižní Mezopotámii v období kultury urucké. Dále se soustředí na jednotlivá období Mezopotámie od raně dynastického období až po období novobabylónské. Dále představí významné územní celky v Syropalestině, Anatolii a Íránu. Výklad se soustředí na nastínění hlavních rysů politického, ekonomického a sociálního vývoje uvedeného regionu v tomto období. Výklad bude završen tématem římské přítomnosti na Blízkém východě a říší parthskou a sásánovskou.
|
Požadavky na studenta
|
samostudium literatury, seminární práce
|
Obsah
|
1. Přírodní podmínky, etnická a jazyková struktura
2. Pravěk na Blízkém východě, Domestikace rostlin a živočichů, vznik zemědělství a pastevectví.
3. Kultura chassúnská, chaláfská, sámarrská, obejdská, vznik městské civilizace a písma v jižní Mezopotámii v období kultury urucké
4. Raně dynastické období, vznik teritoriálních států (stát akkadský)
5. Středobabylónské období v jižní Mezopotámii, středoasyrské období v severní Mezopotámii
6. Novochetitské období, další státní útvary na území Anatolie ve 2. tis. př. n. l.
7. Syropalestina ve 2. tis. př. n. l.; diplomatické kontakty ve světle textů z Amarny
8. Írán ve 2. tis. př. n. l.; Elam a další státní útvary
9. Novoasyrské období v severní Mezopotámii
10. Období asyrské nadvlády v jižní Mezopotámii; novobabylónské období
11. Anatolie v 1. tis. př. n. l.; Frýgie, Lýdie, Syropalestina v 1. tis. př. n. l.; Izrael, Judsko
12. Médie; Blízký východ pod nadvládou perské říše, Helénistické období na Blízkém východě, říše Seleukovců a Ptolemaiovců
13. Řím na Blízkém východě; parthská říše, Sásánovská říše
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Van de Mieroop, Marc. A history of the ancient Near East : ca. 3000-323 B.C.. Malden : Blackwell, 2007. ISBN 978-1-4051-4911-2.
-
Základní:
Pecha, Lukáš. Babylónie. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-137-X.
-
Základní:
Sasson, Jack M. Civilizations of the ancient Near East. Vol. III, IV. Peabody : Hendrickson Publishers, 2000. ISBN 1-56563-607-4(2.
-
Základní:
Nováková, Nea; Pecha, Lukáš; Rahman, Furat. Dějiny Mezopotámie. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-416-0.
-
Základní:
Dějiny pravěku a starověku I. Hlava I-IX. Praha : SPN, 1989.
-
Základní:
Prosecký, Jiří. Encyklopedie starověkého Předního východu. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-58-3.
-
Základní:
Briant, Pierre. From Cyrus to Alexander : a history of the Persian Empire. Winona Lake : Eisenbrauns, 2002. ISBN 1-57506-031-0.
-
Základní:
Boiy, T. Late Achaemenid and Hellenistic Babylon. Leuven : Peeters, 2004. ISBN 90-429-1449-1.
-
Základní:
Bauer, Josef; Englund, Robert K.; Krebernik, Manfred. Mesopotamien : Späturuk - Zeit und Frühdynastische Zeit. Annäherungen 1. Freiburg, Schweiz : Universitätsverlag, 1998. ISBN 3-7278-1166-8.
-
Základní:
Glassner, Jean-Jacques. Mezopotámie : 34. století př.n.l. až 539 př.n.l.. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-664-8.
-
Základní:
Roaf, Michael. Svět staré Mezopotámie a starověkého Blízkého východu. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-755-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
18
|
Celkem
|
18
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- určit významné události, období, postavy světové historie
- vysvětlit pojem náboženství
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- organizovat si samostatně studium a studijní aktivity
- pracovat samostatně se studijními materiály
- využívat efektivně moderní informační technologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- sestavit časovou osu dějin starověkého Blízkého východu
- popsat dopady neolitické revoluce, objevu písma, používání keramiky a vzniku teritoriálních států na život obyvatel regionu
- vyložit historický vývoj Blízkého východu od nejstarších dokladů až do období sásánovského
- datovat a charakterizovat všechny významné územní celky v Mezopotámii, Syropalestině, Anatolii a Íránu
- identifikovat nejdůležitější události, místa a osoby v daném úseku dějin
- charakterizovat v daném rámci náboženské tradice |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- rozlišovat na základě specifických rysů jednotlivé kultury a vývojové fáze zkoumaného období
- interpretovat význam a kulturní přínos jednotlivých období
- pracovat samostatně s relevantní odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|