|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / SJU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
SJU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současný judaismus
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KBS/SJ
|
Vyloučené předměty
|
KBS/ZPBV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs ukáže rozdílné přístupy k náboženství a víře u moderních Židů v různých komunitách v Izraeli, v Evropě, v USA a v jiných zemích, představí pestrou paletu možných přístupů k zachování židovské identity a tradice i problémy spojené se soužitím se sekulární majoritou. Frekventanti se seznámí s transformací židovských idejí do moderní filozofie a etiky, ale poznají také styčné body tradiční kabaly a moderní vědy. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti budou samostatně pracovat s doporučenými prameny, budou si rovněž sami vyhledávat relevantní zdroje jak v klasické podobě, tak elektronické, a budou schopni prezentovat výsledky svých vlastních výzkumů v rámci referátů a prezentací.
Kurz je zakončen ústní zkouškou. Předpokladem konání zkoušky je předchozí prezentace vybraného tématu na semináři.
|
Obsah
|
1. Problémy spojené se zachováním tradice, identity a kultury pod tlakem historických výzev, kánon kontra interpretace.
2. Společenské tlaky a jejich vliv na formování nových podob a právního rámce náboženské praxe. Vznik teologie jako odpověď na konflikt reálné situace s archaickou tradicí.
3. Soužití s jinověrci - rizika. Přínos této výzvy, hledání koexistence, dialog.
5. Evropa jako produkt tří velkých monoteistických systémů, přínos židovské etiky moderní společnosti, prorocké důrazy a sociální spravedlnost.
6. Haskala, M. Mendelsohn, vykročení z tradice směrem k modernitě, chasidismus, hledání nové emocionality.
7. Problém sebereflexe, tradice chápaná jako zátěž, touha po asimilaci, hledání nových forem spirituality, Isaac Mayer Wise, sbližování s protestantismem, Německo, USA.
8. Obranná reakce, charedim, konzervativní důraz na halachu.
9. Reformní směry v 19. století, industrializace v USA, nové potřeby.
10. Vznik konzervativního judaismu, jeho osobnosti, Zachariáš Frankl.
11. Liberální judaismus, progresivní judaismus, reakce na šoa, rovnoprávnost žen.
12. Moderní filozofie, pojetí halachy v různých proudech judaismu, praxe, mezináboženský dialog. Martin Buber, Emanuel Levinas.
13. Situace v České republice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čítanka židovsko-křesťanského dialogu. Praha : Kalich, 2003. ISBN 80-7021-665-4.
-
Základní:
Putík, Alexandr; Sixtová, Olga. Dějiny Židů v Čechách a na Moravě. I, Od počátků po emancipaci : [Maiselova synagoga. Praha : Židovské muzeum v Praze, 2005. ISBN 80-86889-00-9.
-
Základní:
Encyclopedia judaica version 1.0. New York : Judaica Multimedia, 1997. ISBN 965-07-0665-8.
-
Základní:
Pěkný, Tomáš. Historie židů v Čechách a na Moravě. Praha : Sefer, 1993. ISBN 80-900895-4-2.
-
Základní:
Hsia, R. Po-chia,; Lehmann, Hartmut. In and out of the ghetto : Jewish-gentile relations in late medieval and early modern Germany. Washington : Cambridge University Press, 2002. ISBN 0-521-52289-7.
-
Základní:
Chazan, Robert. The Jews of medieval western Christendom, 1000-1500. New York : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-61664-6.
-
Základní:
Katz, Jacob. Tradition and crisis : Jewish society at the end of the Middle Ages. New York : Schocken Books, 1971. ISBN 978-1-59740-501-0.
-
Základní:
Hayoun, Maurice-Ruben. Židovské osvícenství mezi Córdobou a Berlínem. I. Praha : Volvox Globator, 1998. ISBN 80-7207-203-X.
-
Doporučená:
Maccoby, Haym. Antisemitism and modernity: innovation and continuity. New York, 2006.
-
Doporučená:
Gilbert, M. Jewish History Atlas,. London, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent zná nejdůležitější události, místa a osobnosti novodobého judaismu od haskaly po dnešní situaci. Má přehled o mnoha proudech současného judaismu a zná jejich charakteristické rysy i směřování. Orientuje se v náboženské filozofii současnosti a umí zhodnotit vliv judaismu na novodobou evropskou kulturu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|