|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / TMY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
TMY
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie a metodologie výzkumu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
9 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům vybraná teoretická východiska a metody společenských a humanitních věd využitelných pro zkoumání kulturní diverzity regionu Blízkého východu a severní Afriky a poskytnout jim tak teoretickou a metodologickou oporu pro vlastní analýzu a interpretaci konkrétních prvků či jevů hmotné i nehmotné kultury v daném regionálním kontextu. V souladu s charakterem studijního programu je přitom důraz kladen na mezioborový přístup při studiu a při řešení výzkumných témat. Semináře slouží studentům k osvojování si probíraných metod, zvláště těch z oblasti kvantitativního výzkumu. Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského programu.
|
Požadavky na studenta
|
Samostudium literatury, aktivní participace na seminářích, příprava referátů/prezentací
|
Obsah
|
1. Kvalitativní výzkum - dějiny, formování, zásady 2. Práce v terénu - princip autority, dotazník, interview, rozhovor, pozorování 3. Oral history 4. Archiv - dějiny, instituce, členění archivů, archiválie 5. Metody v historických vědách - deduktivní metoda, přímá a nepřímá metoda, diachronní a synchronní přístup, atd.) 6. Beletrie jako specifický pramen, základy hermeneutiky 7. Prameny vizuálního charakteru - fotografie, karikatury, obrazy 8. Etické aspekty výzkumu 9. Osobnosti terénního výzkumu v oboru židovských a islámských studií, archivy k židovským studiím 10. Menšinové muzejnictví 11. Teorie a metody v kulturní a sociální antropologii, obecné přístupy a principy antropologie, specifické problémy při studiu BV 12. Proměny paradigmat antropologického myšlení 13. Základní principy sociologického výzkumu - kvalitativní a kvantitativní výzkum 14. Teorie a metody antropologické archeologie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bernard, H. Russell; Ryan, Gery Wayne. Analyzing qualitative data : systematic approaches. Los Angeles : SAGE Publications, 2010. ISBN 978-0-7619-2490-6.
-
Základní:
Schutt, Russell K. Investigating the social world : the process and practice of research. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2004. ISBN 0-7619-2928-2.
-
Základní:
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
-
Základní:
Antalík, Dalibor. Jak srovnávat nesrovnatelné : strategie mezináboženské komparace. Praha : OIKOYMENH, 2005. ISBN 80-7298-144-7.
-
Základní:
Bernard, H. Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Lanham : Altamira Press, 2006. ISBN 978-0-7591-0869-1.
-
Základní:
Bernard, H. Russell. Social research methods : qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-1403-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
57
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- charakterizovat relevantní obory z oblasti společenských a humanitních věd
- vysvětlit rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, popsat základní metody
- charakterizovat povahu sociálních a historických věd, jejich cíle, možnosti i omezení
- ovládadat základní terminologii
- pojednat v hrubých rysech dějiny Blízkého východu a severní Afriky
- identifikovat a charakterizovat kultury studovaného regionu
- identifikovat a popsat základní rysy a prvky islámu, judaismu, křesťanství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornou literaturou
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů a kriticky je interpretovat
- psát odborný text
- využívat efektivně moderní informační technologie
- určit relevantní odbornou literaturu, kriticky ji zhodnotit a využívat
- používat aktivně anglický jazyk slovem i písmem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- rozpoznat potenciálně nosné přístupy konkrétních společenských a humanitních věd k různým výzkumným otázkám spojeným s regionem Blízkého východu a severní Afriky
- identifikovat hlavní metodologické problémy či omezení
- určit silná i slabá místa v metodikách uplatněných v analyzovaných případových studiích
- vysvětlit metody a pravidla vedení kvalitativního i kvantitativního výzkumu
- vyjmenovat a vysvětlit náležitosti terénního výzkumu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- modelovat kvantitativní i kvalitativní výzkum při zohlednění podstatných teoretických i metodologických východisek
- interpretovat klady a zápory různých přístupů vyplývajících z daných disciplín
- navrhovat výzkumná témata a postupy jejich řešení
- realizovat případně terénní výzkum v regionu v rámci vlastního definovaného tématu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|