|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / UIX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
UIX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do islámu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
44 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kursu je vytvořit základní přehled o islámském náboženství sunnitského směru a seznámit studenty s jeho duchovními, morálními, právními a kulturními základy. Hlavní pozornost bude věnována následujícím tématům: Korán, koránská exegeze, tradice soustředěné kolem proroka Muhammada a jeho druhů, náboženská praxe, právní regulace vztahů mezi člověkem a Bohem. U každého diskutovaného jevu islámského náboženství bude zohledněn nejen jeho historický vývoj, ale také jeho význam pro každodenní život praktikujících muslimů.
|
Požadavky na studenta
|
Samostudium literatury, seminární práce
|
Obsah
|
1. Obecná charakteristika islámu
2. Prorok Muhammad
3. Hidžra v islámském myšlení
4. Podoba Koránu a jeho redakce
5. Význam a funkce koránského textu
6. Koránské exegeze
7. Tradice, sunna
8. Články víry
9. Modlitba a rituální čistota
10. Půst, pouť, zakát
11. Základy islámského práva
12. Současné podoby islámu ve světě 1
13. Současné podoby islámu ve světě 2
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Moodle ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kropáček, Luboš. Duchovní cesty islámu. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-613-1.
-
Základní:
Beránek, Ondřej; Ťupek, Pavel. Dvojí tvář islámské charity. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008. ISBN 978-80-7325-163-5.
-
Základní:
Mendel, Miloš. Hidžra : náboženská emigrace v dějinách islámských zemí. Praha : Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 80-85425-58-0.
-
Základní:
Armstrong, Karen. Islám. V Praze : Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-155-3.
-
Základní:
Pavlincová, Helena; Horyna, Břetislav. Judaismus, křesťanství, islám. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. ISBN 80-7182-165-9.
-
Základní:
Korán. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0246-4.
-
Základní:
Ostřanský, Bronislav. Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti. Praha : Libri, 2009. ISBN 978-80-7277-404-3.
-
Základní:
Bearman, P.J. The encyclopaedia of Islam. [Leiden] : Brill, 2000.
-
Doporučená:
Iveta Kouřilová, Miloš Mendel. Cesta k prameni (fatwy islámských učenců k otázkám všedního dne).
-
Doporučená:
Mendel,Miloš ; Ostřanský, Bronislav ; Rataj, Tomáš. Islám v srdci Evropy: Vlivy islámské civilizace na dějiny a současnost českých zemí. Praha, 2007. ISBN 9788020015549.
-
Doporučená:
Haeri, F. Základy islámu. Olomouc, 1997.
-
Doporučená:
Ibn Ishák. Život Muhammada Posla Božieho. Bratislava, Tatran, 1967.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
18
|
Celkem
|
18
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- určit významné události, období, postavy světové historie
- vysvětlit pojem náboženství
- určit a vysvětlit základní témata, přístupy a terminologii religionistiky
- popsat základní prvky judaismu
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů, pracovat s jejich různými typy
- využívat efektivně moderní informační technologie
- organizovat si samostatně své studijní aktivity |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- identifikovat hlavní zdroje islámského náboženství
- určit a popsat hlavní stavební kameny islámské teologie a práva
- popsat vybrané jevy či prvky víry i náboženské praxe islámu
- charakterizovat a hodnotit význam různých islámských nařízení pro každodenní život věřících
- vyjmenovat nejvýznamnější události i myslitele raných dějin islámu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- používat samostatně specifickou odbornou terminologii
- číst Korán v češtině a uvádět do souvislostí vybraná témata
- nacházet kazuistiky v rámci konkrétních islámských právních otázek
- vyhledávat samostatně na základě znalosti relevantní odborné zdroje a používat je k samostatnému studiu
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|