|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / UJX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
UJX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do judaismu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
43 / -
|
56 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Úvod do judaismu je seznámit studenta s dějinami izraelského náboženství od historicky zaznamenaných počátků a podle religionistických teorií a s přerodem kultické chrámové praxe v moderní typ etického monoteismu během babylónského zajetí. Dále budou studenti seznámeni se základními charakteristikami judaismu, s jeho různými projevy během dějin a vývojem v diaspoře, s autoritativními texty, tradicemi, svátky a jednotlivými směry.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou přístupu k ústní zkoušce je vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran.
|
Obsah
|
1. Dějiny izraelského náboženství v kontextu kenaánského kultu.
2. Struktura svatých písem judaismu, jejich původ a vznik kánonu.
3. Teorie vzniku Izraele, různé přístupy, symbolické znázornění dějin národa v Tanachu.
4. Fenomén babylónského zajetí a změna paradigmatu náboženství.
5. Rozdíl mezi izraelským náboženstvím a judaismem. Fenomenologie judaismu, základní pojmy. Chrám a synagoga, rozdělení autority a moci ve společnosti.
6. Poexilní poměry, Bejt kneset hagdola, katedrokracie, vznik halachického sytému. Idea mesiáše.
7. Mišna, Gemara, vývoj Babylónského talmudu, významné osobnosti.
8. Principy etického monoteismu, prorocká tradice, odkaz farizejského demokratického pojetí všeobecného kněžství, víra ve vzkříšení a posmrtnou spravedlnost. Studium Tóry.
9. Lineární čas, význam dějin, kalendář, svátky, liturgický rok.
10. Rituály přechodu v životě, kašrut, liturgie, židovská rodina a domácnost.
11. Význam interpretací, tradiční a moderní výklad Písma, PARDES.
12. Významné osobnosti judaismu.
13. Židovská mystika, apokalyptika, boj o zachování integrity.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Moodle ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Atlas univerzálních dějin židovského národa od časů biblických praotců do současnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-013-7.
-
Základní:
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona ; český ekumenický překlad. Praha : Česká biblická společnost, 1998. ISBN 80-85810-19-0.
-
Základní:
Newman, Ja'akov; Sivan, Gavri'el; Nosek, Bedřich; Ziss, Daniel; Pavlát, Leo. Judaismus od A do Z : slovník pojmů a termínů. Praha : Sefer, 1992. ISBN 80-900895-3-4.
-
Základní:
Spiegel, Paul. Kdo jsou Židé?. Brno : Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-07-7.
-
Základní:
Potok, Chaim. Putování : dějiny Židů. Praha : Argo, 2002. ISBN 80-7203-425-1.
-
Základní:
Tydlitátová, Věra. Stromy ve starozákonní tradici. Středokluky : Zdeněk Susa, 2008. ISBN 978-80-86057-47-7.
-
Doporučená:
Armstrongová, K. Jeruzalém. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Divecký, Jan. Příběhy Tóry. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Stern, Marc. Svátky v životě židů : vzpomínání, slavení, vyprávění. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-551-8.
-
Doporučená:
Di Sante, C. Židovská modlitba. Praha, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
58
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- určit významné události, období, postavy světové historie
- vysvětlit pojem náboženství
- určit a vysvětlit základní témata, přístupy a terminologii religionistiky
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů, pracuje s jejich různými typy
- využívat efektivně moderní informační technologie
- organizovat si samostatně své studijní aktivity
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- pojednat dějiny izraelského náboženství
- určit a charakterizovat svatá písma judaismu
- určit a vysvětlit všechna základní fakta a termíny judaismu
- popsat historický vývoj a různé podoby a tradice židovské kultury
- identifikovat a charakterizovat významné osobnosti judaismu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- uplatňovat oborové perspektivy religionistiky, kulturní antropologie, historie při studiu základních prvků judaismu
- koncipovat odborný text, prezentuje kvalifikovaně dílčí téma z židovské tradice
- používat samostatně specifickou odbornou terminologii
- vyhledávat samostatně na základě znalosti relevantní odborné zdroje a používá je k samostatnému studiu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|