|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / URX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
URX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do religionistiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
42 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem, terminologií, metodami a dějinami religionistiky. Kurs zprostředkuje ucelené znalosti o hlavních náboženských kulturách, zejména oblasti Blízkého východu, minulosti i současnosti v jejich celospolečenských souvislostech. Nastiňuje též postavení religionistiky v kontextu dalších příbuzných nauk, zejména filozofie a teologie. Zvláštní pozornost je věnována vnitřní systematizaci religionistiky, a to jak v historickém ohlédnutí, tak v současnosti. Kurz podává přehled o historické, srovnávací, fenomenologické a hermeneutické religionistice, sociologii, antropologii, psychologii a geografii náboženství. Přiblíží porozumění a zkoumání náboženství jakožto jevu lidské kultury s vědomím, že náboženství jakožto antropologický fenomén ovlivnilo řadu dalších oborů a zasahuje do široké škály lidské činnosti od umění až pro politiku.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou přístupu k ústní zkoušce je splnění podmínky prezentace referátu nebo alternativně Vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran.
|
Obsah
|
1. Úvod do terminologie nauky o náboženství, pojem náboženství a jeho etymologie, vymezení oproti teologii
2. Stručné dějiny oboru, významní představitelé, R. Otto, náboženství v přístupu filologicko-lingvistickém, etnologickém, psychologickém, sociologickém, fenomenologickém
3. Kmenová náboženství. Náboženství cyklického času, M. Eliade
4. Etický zlom a individualizace víry, objev dějin
5. Vztahy, objekty, akce a postoje, typy uctívaného: předměty, síly, bytosti, bohové
6. Náboženské úkony: očista, oběť, věštba, ochrana, ztotožnění
7. Národní náboženství
8. Nadnárodní náboženství, systémy karmanové a systémy teistické
9. Henoteismus, etický monoteismus
10. Druhotná a odvozená náboženství
11. Svaté děje, svaté předměty, svaté osoby, svaté časy
12. Jednotlivec a společnost
13. Cesty k božství: mystika, askeze, pověra a magie, náboženská spekulace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Moodle ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Skalický, Karel; Svoboda, Rudolf; Štech, František. Čeští svědkové promýšlené víry : filozofie a teologie v interakci u současných českých myslitelů. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7325-077-2.
-
Základní:
Skalický, Karel. V zápase s posvátnem : náboženství v religionistickém bádání. Brno : CDK, 2005. ISBN 80-7325-054-3.
-
Základní:
Jung, Carl Gustav. Výbor z díla. IV., Obraz člověka a obraz Boha. Brno : Nakladatelství Tomáše Janečka, 2001. ISBN 80-85880-23-7.
-
Doporučená:
Waardenburg, J. Bohové zblízka: Systematický úvod do religionistiky. Brno, 1997.
-
Doporučená:
Eliade, M. Dějiny náboženského myšlení I. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Tydlitátová, Věra. Dějiny přemýšlení o náboženství a víře. Plzeň : Nakladatelství ZČU, 2010.
-
Doporučená:
Heller, J. - Mrázek M. Nástin religionistiky (Uvedení do vědy o náboženstvích). Praha, 1998.
-
Doporučená:
Heller, Jan. Starověká náboženství : náboženské systémy starého Egypta, Mezopotámie a Kenaanu. Neratovice : VERBUM Publishing, 2010. ISBN 978-80-903920-2-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
58
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- určit významné události, období, postavy světové historie
- vysvětlit pojem náboženství
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů, pracuje s jejich různými typy
- využívat efektivně moderní informační technologie
- organizovat si samostatně své studijní aktivity |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- určit a vysvětlí základní problémy religionistiky
- určit základní témata religionistiky a vysvětlí související přístupy
- popsat vývoj oboru
- ovládat oborovou terminologii
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- rozlišit na základě poznaných kritérií a osvojených metod vrstvu teologickou, filozofickou, historickou a religionistickou u daného náboženského fenoménu
- používat samostatně oborovou terminologii
- koncipovat odborný text, prezentuje kvalifikovaně dílčí téma z oboru
- vyhledávat samostatně na základě znalosti relevantní odborné zdroje a používá je k samostatnému studiu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|