|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / VKX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
VKX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Východní kresťanství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
10 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se vznikem a vývojem křesťanství od prvního až do sedmého století, přorozeně s určitými přesahy do mladších dějin. Kurz se zaměří na textové prameny jako Nový zákon, Didaché, spisy apoštolských otců, církevní apologety a filozofy rané církve - východní tradice. Dále bude představen vnější historický kontext utvářející podmínky pro šíření křesťanství z Palestiny do oblasti Malé Asie, Persie, Indie, Egypta a dalších oblastí starověkého Blízkého východu a severní Afriky. V kurzu se dále bude prezentovat vývoj vztahu východního křesťanství k císařské moci - caesaropapismus. Budou představeny ekumenické koncily a zápasy rané církve o ortodoxii, nicejsko-cařihradské vyznání, chalcedonská formule, spor o ikony. Bude též pojednán fenomén východního mnišství a jeho hlavní představitelé, centra, rovněž definice východního křesťanství a jeho odlišnosti od latinského křesťanství a základní pojmy východní tradice.
|
Požadavky na studenta
|
Dílčí test. Podmínkou přístupu k ústní zkoušce je splnění podmínky prezentace referátu, vypracování seminární práce v rozsahu 5 normostran.
|
Obsah
|
1. Úvod do křesťanství, Nový zákon
2. Ješua Ha-Nocri, Pavel z Tarsu a misie
3. Patristika
4. Filioque, velké schisma 1054
5. Křížové výpravy
6. Výtvarné umění, liturgická roucha v pravoslaví
7. Syrská ortodoxní církev
8. Maronité
9. Arméni
10. Koptská ortodoxní církev
11. Etiopie a Eritrea
12. Řecké patriarcháty
13. Druhý vatikánský koncil
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona ; český ekumenický překlad. Praha : Česká biblická společnost, 1998. ISBN 80-85810-19-0.
-
Základní:
Sokol, Jan. Člověk a náboženství. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-886-4.
-
Základní:
Flusser, David. Esejské dobrodružství : židovské společenství od Mrtvého moře : čeho si lze povšimnout u Ježíše, Pavla, Didaché a Martina Bubera. Praha : OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-90-9.
-
Základní:
Funda, Otakar Antoň. Ježíš a mýtus o Kristu. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1276-8.
-
Základní:
Pawlowsky, Peter. Křesťanství v proměnách dvou tisíciletí. Praha : Vyšehrad, 1996. ISBN 80-7021-143-1.
-
Základní:
Jodl, Miroslav. Proměny křesťanství. Praha : Akropolis, 2005. ISBN 80-7304-065-4.
-
Základní:
Ratzinger, Joseph. Úvod do křesťanství. Brno : Petrov, 1991. ISBN 80-85247-13-5.
-
Doporučená:
Brown, R. E. Ježíš v pohledu Nového zákona: úvod do christologie. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Jedin, H. Malé dějiny koncilů. Praha, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- určit významné události, období, postavy světové historie
- určit a vysvětlí základní témata, přístupy a terminologii religionistiky
- vyložit v základních rysech politické dějiny a materiální kultury starověkého Blízkého východu
- charakterizovat kultury starověkého Blízkého východu
- identifikovat různé starověké náboženské systémy a charakterizuje je
- určit důležitá starověká božstva
- charakterizovat základní rysy křesťanství a hlavní mezníky jeho dějin
- identifikovat důležité související odborné zdroje
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- číst samostatně Nový zákon
- interpretovat odborný text
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce
- čerpat informace ze současných informačních zdrojů, pracuje s jejich různými typy
- využívat efektivně moderní informační technologie
- organizovat si samostatně své studijní aktivity
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- určit a popsat události a místa podstatné pro formování východního křesťanství
- vyjmenovat a charakterizuje významné osobnosti utvářející tradice východního křesťanství
- vysvětlit příčiny či záminky významných teologických rozporů a schizmat v raném křesťanství.
- popsat historický vývoj v rámci východního křesťanství
- vyjmenovat podstatné dílčí tradice východního křesťanství, charakterizuje je, popíše a vysvětlí jejich specifika |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zhodnotit vliv židovských kořenů, helenismu, gnostických učení a tzv. "heretických" učení na formování charakteru dnešních forem křesťanství
- srovnat charakteristiky východních a západních církví
- uvést do souvislostí vývoj a tříbení věrouky východních církví a celkový historický a politický regionální kontext
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|