|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / ZITI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
ZITI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Žitý islám
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami a přístupy ke zkoumání muslimské religiozity v jejích nejrůznějších formách. V různých blízkovýchodních společnostech či jejich segmentech se v rámci náboženských učení i praxí projevuje množství specifik, bez jejichž uchopení nelze současné islámské scéně dostatečně rozumět. Islám ve své každodennosti není prostým odrazem oficiálních náboženských interpretací al-Azharu či jiných významných reprezentantů "ortodoxie". Muslimové plní tytéž formy často velmi odlišným obsahem, disponují různými náboženskými zkušenostmi, jako jednotlivci i jako celé komunity. Studenti se v rámci předmětu seznámí především s možnostmi antropologie při studiu žitého islámu, s jejími metodami výzkumu, způsoby formulování výpovědí a podobně. Příslušné znalosti a inspiraci získávají hlavně jednak skrze studium již tradičních prací významných postav antropologie, jednak skrze analýzu kvalitních recentních případových studií zkoumajících v terénu nejrůznější aspekty náboženského života muslimů.
Předmět je určen pro studenty navazujícího magisterského oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti studují přidělené texty, jejichž obsah prezentují na seminářích. Předpokladem pro konání závěrečné ústní zkoušky je také napsání eseje na vybrané téma.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky
2. Vývoj oboru antropologie islámu
3. Islám jako antropologické téma
4. Teoretické a metodologické problémy
5. Muslimové na Západě
6. Terénní výzkum v muslimských prostředích
7. Islám a komunita
8. Islám a identita
9. Islám a genderové studie
10. Aktuální stav oboru antropologie islámu
11. Vybrané případové studie 1
12. Vybrané případové studie 2
13. Závěrečná diskuze
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bowie, Fiona. Antropologie náboženství. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-378-9.
-
Základní:
Werbner, Pnina. Pilgrims of love : the anthropology of a global Sufi cult. Bloomington : Indiana University Press, 2003. ISBN 0-253-21528-5.
-
Základní:
Hicks, David. Ritual and belief : readings in the anthropology of religion. Boston : McGraw-Hill College, 1999. ISBN 0-07-028817-8.
-
Doporučená:
Faubion James, Marcus George (eds.). Fieldwork is Not What It Used to Be: Learning Anthropology?s Method in a Time of Transition. Ithaca: Cornell University Press, 2009.
-
Doporučená:
Werbner, Pnina. Imagined Diasporas among Manchester Muslims: The Public Performance of Pakistani Transnational Identity Politics. Oxford: James Currey, 2002.
-
Doporučená:
Varisco Martin D. Islam Obscured: The Rhetoric of Anthropological Representation. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2005.
-
Doporučená:
Geertz, Clifford. Islam observed: religious development in Morocco and Indonesia. Chicago: University of Chicago Press, 1971.
-
Doporučená:
Osella, Filippo. Islam, politics, anthropology. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010.
-
Doporučená:
Henig, David. Islám(y) a transnacionální praxe: antropologická analýza islámských sociálních sítí v České republice. 2007.
-
Doporučená:
Gilsenan, Michael. Recognizing Islam: Religion and Society in the Modern Middle East. London: I.B.Tauris, 2010.
-
Doporučená:
Rabinow, Paul. Reflections on fieldwork in Morocco. [1st ed.]. Berkeley : University of California Press, 1977. ISBN 0-520-03529-1.
-
Doporučená:
Křížek, Daniel. Taríqa naqšbandíja haqqáníja: duchovní nauka v teorii a praxi. 2010.
-
Doporučená:
Gabriell Marranci. The Anthropology of Islam. London: Berg Publishers, 2008.
-
Doporučená:
Clifford James, Marcus George (eds.). Writing Culture: the Poetics and Politics of Etnography. Berkeley: University of California Press, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
44
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
"- interpretovat samostatně význam islámských pojmů, konkrétních děl, rituálů
- používat poučeně relevantní odbornou terminologii
- pracovat samostatně s relevantní odbornou literaturou a prameny"
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti si uvědomují, že islám ve svých konkrétních žitých podobách nabývá různých forem, které je třeba jednotlivě zkoumat, interpretovat, porovnávat a podobně. Znají významné i méně známé antropologické práce zabývající se muslimy, dokáží zhodnotit jejich přínos i slabá místa. Dokáží se kvalitně připravit na hypotetický terénní výzkum v muslimských komunitách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
"- koncipovat na základě znalostí relevantních faktů z islámských tradic, teorie a adekvátních metod
- mít tematicky vyhraněný výzkum v muslimském prostředí
- pracovat samostatně s příslušnou oborovou literaturou a kriticky ji komentovat na základě znalosti příslušných oborových postupů
- odhalovat etnocentrické a esencialistické výpovědi o islámu a muslimech"
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|