|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KBS / ZJ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KBS
/
ZJ1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny Židů - Judaismus 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KBS/DZJ1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Úvod do dějin izraelského a později židovského národa, jak se postupně formoval na základě náboženského společenství, amfiktyonie. Vědecké teorie vzniku Izraele, monoteismu, koncept lineárních dějin v knize Dvarim, vyjití z Egypta jako archetypální příběh ustanovení národa. Soudci, království, Šalomounův chrám, centralizace moci, význam Jeruzaléma, reformátoři na trůně, moc aristokracie, kněžstva, proroků a vzdělanců. Babylónské zajetí jako zlomová událost, vznik judaismu a židovstva. Poexilní situace.
|
Požadavky na studenta
|
Frekventant pochopí historii Izraele jednak v mýticko-poetické interpretaci Bible, jednak v historicko - archeologických teoriích a religionistickém kontextu.
Kurs je zakončen písemnou zkouškou. Podmínkou konání zkoušky je zvládnutí dílčích testů během semestru.
|
Obsah
|
1. Dějiny izraelského náboženství v kontextu kenaánského kultu.
2. Teorie vzniku Izraele, různé přístupy, symbolické znázornění dějin národa v Tanachu.
3. Fenomén babylónského zajetí a změna paradigmatu náboženství.
4. Rozdíl mezi izraelským náboženstvím a judaismem. Fenomenologie judaismu, základní pojmy. Chrám a synagoga, rozdělení autority a moci ve společnosti.
5. Poexilní poměry, Bejt kneset hagdola, katedrokracie, vznik halachického sytému.
6. Politické a náboženské směry v antickém židovstvu, hasmonejská dynastie, vliv helénismu, hegemonie Říma. Idea mesiáše.
7. Principy etického monoteismu, prorocká tradice, odkaz farizejského demokratického pojetí všeobecného kněžství, víra ve vzkříšení a posmrtnou spravedlnost. Studium Tóry.
8. Struktura svatých písem judaismu, jejich původ a vliv.
9. Kalendář, svátky, liturgický rok, pojetí času.
10. Rituály přechodu v životě, kašrut, liturgie, židovská rodina a domácnost.
11. Mišna, Gemara, vývoj Babylónského talmudu, významné osobnosti.
12. Židovská povstání, zánik chrámu, transformace judaismu.
13. Nejstarší židovská mystika, apokalyptika, boj o zachování integrity.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz naleznete také na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fromm, Erich; Machovec, Milan. Budete jako bohové : radikální interpretace Starého zákona a jeho tradice. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-075-5.
-
Základní:
Čítanka židovsko-křesťanského dialogu. Praha : Kalich, 2003. ISBN 80-7021-665-4.
-
Základní:
Dějiny přemýšlení o náboženství a víře. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-939-5.
-
Základní:
Newman, Ja'akov; Sivan, Gavri'el; Nosek, Bedřich; Ziss, Daniel; Pavlát, Leo. Judaismus od A do Z : slovník pojmů a termínů. Praha : Sefer, 1992. ISBN 80-900895-3-4.
-
Základní:
Divecký, Jan. Příběhy Tóry : patnáct biblických zamyšlení. Vyd. 1. Praha : P3K, 2005. ISBN 80-903584-1-1.
-
Základní:
Tydlitátová, Věra. Stromy ve starozákonní tradici. Středokluky : Zdeněk Susa, 2008. ISBN 978-80-86057-47-7.
-
Základní:
Tydlitátová, Věra. Symbolika hradeb a bran v hebrejské bibli. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-305-9.
-
Základní:
Divecký, Jan. Židovské svátky : [kalendářem od Pesachu do Purimu]. 1. vyd. Praha : P3K, 2005. ISBN 80-903584-3-8.
-
Základní:
Kunetka, František. Židovský rok a jeho svátky : "Budeš se radovat před Hospodinem, svým Bohem" (Dt 16,11). 4. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0356-0.
-
Doporučená:
Balabán, M. Bojovníci a trpitelé. Heršpice, 1994.
-
Doporučená:
Balabán, Milan. Hebrejské člověkosloví. [Praha] : Herrmann, 1996. ISBN 80-238-0460-X.
-
Doporučená:
Buber, Martin. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.
-
Doporučená:
Kukla, Oto. Listy pro Viktorii. Přemítání nad dějinami Izraele. Brno, 1995.
-
Doporučená:
Balabán, Milan; Tydlitátová, Věra. Tázání po budoucím. V Praze : Herrmann, 1998. ISBN 80-238-2150-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
58
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti dobře ovládají relevantní data a terminologii z oblasti judaismu, rabínské literatury, mystiky apod. a umějí ji správně používat. Identifikují charakteristiky jednotlivých názorových, duchovních a ideologických proudů v rámci judaismu. Uvedou do kontextu historický vývoj judaismu s jeho dějinným pozadím. Rozlišují historický rámec a jeho mýtopoetickou interpretaci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|