|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / 99D1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
99D1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika chemie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KCH/9D1SS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KCH/PPS, KCH/9PPS
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit se se základy z didaktiky chemických předmětů. Osvojovat si aplikaci poznatků a vědomostí získaných v pedagogice, psychologii a odborných předmětech do přípravy na vyučování na SŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, vypracování a obhájení příprav na semináře.
|
Obsah
|
1. Rozdíly v pojetí výuky na ZŠ a SŠ, obecné principy analýzy učiva
2. Látky, směsi, chemické látky, směsi heterogenní a homogenní, roztoky
3. Stavba atomu, koncepce osvojování učiva, struktura elektronového obalu
4. Periodická soustava, periodický zákon, historie vývoje periodického systému
5. Chemická vazba, typy vazeb, polarita vazby, slabé vazebné interakce
6. Chemická symbolika, binární sloučeniny, názvosloví oxidů
7. Vodík, kyslík, voda, voda jako rozpouštědlo
8. Roztoky, složení roztoků, hmotnostní a objemový zlomek, molární koncentrace
9. Kyseliny a zásady, iontový součin vody, hodnota pH
10. Soli, vznik solí, hydrogensoli, hydráty solí
11. Výpočtové úlohy v chemii, výpočty ze vzorce a rovnice
12. Oxidačně redukční procesy, vyčíslování koeficientů, elektrolýza, galvanické články a akumulátory, články palivové
13. s-prvky, p-prvky, d a f prvky, obecný model didaktické transformace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Všechny důležité informace a materiály k předmětu jsou studentům k dispozici v Moodlu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
Doporučená:
Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
-
Doporučená:
PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
-
Doporučená:
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Doporučená:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
-
Doporučená:
MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
Doporučená:
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
-
Doporučená:
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
Doporučená:
Učebnice chemie pro gymnázia a SŠ.
-
Doporučená:
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
Doporučená:
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
-
Doporučená:
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základní znalosti z biologie člověka, zejména nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervová činnost |
doložit znalost odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
ovládat práci s počítačem a internetem |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat informace na internetu k vyhledávání informací |
přenést aktivní znalosti z odborných předmětů do didaktiky chemie |
používat obsah pedagogiky a psychologie a aplikovat tyto poznatky v praxi |
aplikovat poznatky z biologie člověka do problematiky didaktiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pochopit princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti a využít těchto poznatků pro specifickou problematiku studia a přípravy v chemii |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie |
popsat a vysvětlit vztah žák a učení a konkretizovat ho na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad |
podchytit talentované žáky a nasměrovat je na chemickou problematiku, seznámit s chemickou olympiádou a dalšími možnostmi jejich zapojení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
posoudit, zda pro dané téma bude efektivnější použití samostatné, popř. skupinové práce |
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny, respektovat při tom poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů |
vytvořit a prezentovat návrh přípravy na hodinu základního typu |
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|