|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / 99TD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
99TD1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Technika a didaktika škol. pokusů 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KCH/9TD1S
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vyzkoušet si jednotlivé pokusy, které studenti mohou zařadit jako pokusy demonstrační nebo jako úkoly zařazené do laboratorních prací. Ověřit si podmínky, za kterých je možné každý pokus provádět, jeho náročnost, úroveň bezpečnosti samotného průběhu, možná úskalí, která by mohla nastat, atd.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na cvičení - praktické provedení a ověření předepsaného souboru pokusů,
odevzdání protokolů z provedených cvičení
|
Obsah
|
Cvičení jsou zaměřena na experimentální činnost budoucích učitelů chemie na středních školách. Studenti prokazují teoretické znalosti potřebné k vysvětlení průběhu jednotlivých chemických dějů, zvládnutí základních laboratorních technik a získávají dovednosti spojené s demonstrací experimentů při výuce chemie na střední škole.
1) Vodík
2) Kyslík
3) Halogeny - 1. část
4) Halogeny - 2. část - sloučeniny halogenů
5) Síra
6) Dusík a fosfor
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Čtrnáctová, Hana; Halbych, Josef. Didaktika a technika chemických pokusů : Určeno pro posl. přírodovědecké fak. Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-700-1.
-
Doporučená:
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
Doporučená:
Halbych, Josef; Novotný, Vladimír; Čtrnáctová, Hana. Didaktika školního chemického pokusu : Určeno pro učitele chemie, metodiky kraj. pedagog. ústavů a okr. pedagog. středisek a pro posl. fak. vzdělávajících učitele. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Spurná M., Švehlík Z. Praktická cvičení z didaktiky chemie. Olomouc, 1981.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Technika a didaktika školních chemických pokusů I. : Praktická cvičení z didaktiky chemie pro pětileté studium učitelství chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
Beneš P., Macháčková J. 2OO chemických pokusů. MF, 1976.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
12
|
Celkem
|
32
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
ovládat základní znalosti z odborných předmětů obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie a základy didaktiky chemie |
ovládat přehled piktogramů, h-vět, p-vět, zásad bezpečné práce v chemické laboratoři |
prokázat znalost postupů práce s agresivními, leptavými, jedovatými, hořlavými, oxidujícími a dalšími skupinami nebezpečných látek |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prokázat schopnost provádět jednoduché laboratorní postupy s respektováním všech pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci |
dokázat poskytnout 1. pomoc při krvácení, poleptání, popálení, úrazu elektrickým proudem, bezvědomí, zasažení jedovatou látkou |
prokázat zvládnutí základních laboratorních technik - práce se sklem, filtrace, krystalizace, destilace, sublimace, chromatografické dělení, titrace |
sestavovat jednoduché aparatury k jednotlivým laboratorním technikám |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
při přípravě pokusů uplatňovat základní znalosti z odborných předmětů obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie a základy didaktiky chemie |
při přípravě na laboratorní práci zhodnotit rizika práce s konkrétní skupinou chemikálií, se kterou bude student pracovat, vyhledat na internetu bezpečnostní listy těchto látek |
prostudovat návody na připravovanou skupinu pokusů a rozdělit je na pokusy vhodné pro práci studentů na nižším stupni gymnázia, na pokusy prováděné na vyšším stupni gymnázia (na odborných školách) a na pokusy demonstrační prováděné učitelem |
připravit teoretické vysvětlení principu každého prováděného pokusu a závěry, které z daného pokusu vyplývají (s ohledem na kategorii studentů, pro které bude pokus vybrán) |
aplikovat znalosti z pedagogiky a psychologie při práci v laboratoři |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
předvést pokusy z celého souboru vyzkoušených pokusů a doplnit je metodickým návodem pro danou kategorii studentů |
vysvětlit průběh a princip každého prováděného pokusu s vyvozením závěrů |
realizovat žákovské i demonstrační pokusy k tématu kyslík, vodík, halogeny, síra a dusík a jejich sloučeniny |
při provádění pokusů důsledně dodržovat správné metodické postupy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|