|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / 9CHOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
9CHOP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Chemie a ochrana prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je obeznámit studenty s hlavními zdroji znečišťování ovzduší a vod a s jeho dopadem na životní prostředí. Studenti mají porozumět principům procesů eliminace či omezování znečištění ovzduší a vod a znát způsoby technického řešení těchto procesů. Uvědomit si vztahy chemie a životního prostředí v regionálním i globálním měřítku.
|
Požadavky na studenta
|
Absolvování kontrolního testu, referát na zadané téma. Prokázání znalostí a přehledu v dané problematice u zkoušky.
|
Obsah
|
1. Charakteristika a členění životního prostředí. Oblasti zájmu chemie životního prostředí. Historický přehled vývoje ochrany a tvorby životního prostředí. Základní ekologické pojmy, úvod do ekotoxikologie.
2. Globální problémy životního prostředí. Problémy životního prostředí ČR a jednotlivých regionů. Životní prostředí a EU. Problémy životního prostředí v Plzni a okolí.
3. Energetika, obnovitelné zdroje energie.
4. Odpadové hospodářství.
5. Atmosféra a její význam pro život, zdroje znečištění ovzduší. Energetika a chemický průmysl jako znečišťovatelé ovzduší.
6. Nejvýznamnější polutanty v ovzduší, vývoj jejich imisí. Legislativní aspekty znečišťování ovzduší. Monitoring znečištěného ovzduší. Současné znečištění ovzduší v ČR a v západních Čechách.
7. Obecné principy likvidace polutantů ovzduší. Principy odsiřování spalin.
8. Postup a výsledky programu odsíření českých elektráren.
9. Složení a vlastnosti přírodních vod, význam čistoty vody pro zdravé životní prostředí. Druhy vod.
10. Úprava pitné vody - metody, technologie.
11. Zdroje znečištění vod. Odpadní vody. Metody a zařízení k čištění odpadních vod, technologie čištění (mechanické, biologické, chemické postupy). Kalové hospodářství. Bioplyn a jeho využití.
12. Exkurze do Vodárny a Čistírny odpadních vod v Plzni.
13. Exkurze do provozu podporujícího čistotu ovzduší.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Jan Hrdlička, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Jan Hrdlička, Ph.D. (75%),
PaedDr. Vladimír Sirotek, CSc. (25%),
-
Vede seminář:
Ing. Jan Hrdlička, Ph.D. (50%),
PaedDr. Vladimír Sirotek, CSc. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
DOUŠOVÁ, B., BŮZEK, F. Chemie životního prostředí. VŠCHT Praha, 2016. ISBN 978-80-7080-979-2.
-
Doporučená:
Josef Rajchard. Ekologie III.: struktura a funkce ekosystému, produkční ekologie, biogeochemické cykly, chemické faktory prostředí, základy ekologie půdy, ekologie vodního prostředí, aktuální celosvětové ekologické problémy. České Budějovice, 2002. ISBN 80-7232-191-9.
-
Doporučená:
Ladislav Žáček. Chemické a technologické procesy úpravy vody. Praha, 1981.
-
Doporučená:
Kraitr, Milan. Chemický průmysl v České republice. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-535-9.
-
Doporučená:
Zdeněk Pavlíček, Jaroslav ČIhalík. Chemie a životní prostředí. Praha, 1984.
-
Doporučená:
Chemie XIII, XVI, XVII, XVIII, XIX, XX. ZČU Plzeň.
-
Doporučená:
SÝKORA, V., SCHEJBAL, P. Ochrana čistoty vod. VŠCHT Praha, 1996.
-
Doporučená:
Miškovský, J.; a kol. Provoz základních technologií z hlediska ochrany čistoty ovzduší a jeho kontrola. Praha, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní metody instrumentální analýzy |
popsat funkci výrobních zařízení v průmyslovém měřítku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat chemické názvosloví |
vyčíslovat chemické rovnice |
odhadnout vlastnosti sloučeniny z jejího složení a struktury |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a klasifikovat zdroje znečišťování ovzduší a vod |
analyzovat škodlivost jednotlivých kontaminantů ovzduší a vod |
vysvětlit možnosti jejich zneškodnění a prevenci jejich vzniku |
vyjmenovat a klasifikovat jednotlivé složky životního prostředí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odhadnout vliv chemických látek na životní prostředí |
formulovat jednotlivé problémy životního prostředí na regionální i globální úrovni |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|