|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / 9HICH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
9HICH
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie chemie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními etapami vývoje přírodních věd a s jejich hlavním přínosem z pohledu rozvoje chemických disciplín. Představit studentům významné chemiky a fyziky s jejich podílem na rozvoji chemie a seznámit se se stručnými dějinami základních chemických výrob.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích s prezentací seminární práce, zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Chemie jako přírodní věda.
2. Historické období vývoje chemie jako vědy. Období vzniku chemie. Etapa nejstarší chemie - starověk.
3. Alchymie, iatrochemie. Vznik vědecké chemie; pneuchemie, flogistonová teorie.
4. Období budování pevných vědeckých základů chemie - základní chemické zákony.
5. Významní chemikové a fyzikové a jejich podíl na rozvoji chemie.
6. Historie objevů chemických prvků a sloučenin.
7. Stručné dějiny základních chemických výrob.
8. Pojem chemický průmysl. Výroba chemikálií v ČR.
9. Rafinérský a petrochemický průmysl v ČR.
10. Zpracování petrochemických polotovarů v ČR.
11. Zpracování dehtochemických polotovarů v ČR.
12. Výroba agrochemikálií v ČR.
13. Výroba pigmentů v ČR.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Budiš J. Historie chemie slovem a obrazem. MU Brno, 1995.
-
Základní:
SOLÁROVÁ, M., LICHTENBERG, K. Vybrané kapitoly z historie chemie. Brno: Paido, Edice pedagogické literatury, 2000. ISBN 80-85931-81-8.
-
Doporučená:
Kraitr M. Chemický průmysl v ČR. ZČU, Plzeň, 1999. ISBN 80-7082-535-9.
-
Doporučená:
Banýr, Jiří; Novotný, Vladimír R. Stručné dějiny chemie a chemické výroby : Určeno pro posl. fakulty pedagog. a přírodověd.. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Neiser J.; a kol. Základy chemických výrob. Praha: SPN, 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Celkem
|
28
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost jednotlivých chemických disciplin |
využít základní znalosti středoškolské chemie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat chemickou terminologii při popisu chemických látek a chemických procesů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit základní etapy vývoje přírodních věd |
popsat hlavní přínos jednotlivých etap vývoje přírodních věd z pohledu rozvoje chemických disciplín |
stručně popsat dějiny základních chemických výrob |
klasifikovat jednotlivé obory chemického průmyslu ČR |
popsat základní technické a ekonomické charakteristiky významných technologických postupů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit význam význačných osobností, které se zasloužili o rozvoj chemie |
uvést do souvislosti výrobní program a technologické parametry významných chemických závodů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|