|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / 9TD2S
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
9TD2S
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Technika a didaktika škol.pokusů 2 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vyzkoušet si jednotlivé pokusy, které studenti mohou zařadit jako pokusy demonstrační nebo jako úkoly zařazené do laboratorních prací. Ověřit si podmínky, za kterých je možné každý pokus provádět, jeho náročnost, úroveň bezpečnosti samotného průběhu, možná úskalí, která by mohla nastat, atd.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na cvičení - praktické provedení a ověření předepsaného souboru pokusů,
odevzdání protokolů z provedených cvičení, průběžné hodnocení významu jednotlivých
pokusů a doložení toho, v které fázi vyučování je vhodné daný pokus využít
|
Obsah
|
Cvičení jsou zaměřena na experimentální činnost budoucích učitelů chemie na středních školách. Studenti prokazují teoretické znalosti potřebné k vysvětlení průběhu jednotlivých chemických dějů, zvládnutí základních laboratorních technik a získávají dovednosti spojené s demonstrací experimentů při výuce chemie na střední škole.
1) Uhlík, křemík
2) Hliník, cín, olovo
3) Alkalické kovy
4) d- prvky
5) Uhlovodíky a deriváty uhlovodíků
6) Přírodní látky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
Doporučená:
Spurná M., Švehlík Z. Praktická cvičení z didaktiky chemie. Olomouc, 1981.
-
Doporučená:
Beneš P., Holada K. Projekce experimentů ve výuce chemie. SPN Praha, 1982.
-
Doporučená:
Pachmann, Eduard. Technika a didaktika školních chemických pokusů I. : Praktická cvičení z didaktiky chemie pro pětileté studium učitelství chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
Halbych, Josef. Vybrané náměty pro praktická cvičení v didaktice chemie : Organická chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
Beneš P., Macháčková J. 2OO chemických pokusů. MF, 1976.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
12
|
Celkem
|
32
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
znát význam piktogramů, h-vět, p-vět, zásad bezpečné práce v chemické laboratoři |
znát postupy práce s agresivními, leptavými, jedovatými, hořlavými, oxidujícími a dalšími skupinami nebezpečných látek |
při přípravě na laboratorní práci zhodnotit rizika práce s konkrétní skupinou chemikálií, se kterou bude student pracovat, vyhledat na internetu bezpečnostní listy těchto látek |
navazovat na znalost odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, analytické chemie, fyzikální chemie a základy didaktiky chemie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dokázat předvést pokusy z celého souboru doposud vyzkoušených pokusů s metodickým návodem pro danou kategorii studentů, pro které bude pokus vybrán |
dokázat vysvětlit průběh a princip každého prováděného pokusu s vyvozením závěrů |
při provádění pokusů důsledně dodržovat správné metodické postupy |
využívat vědomosti a dovednosti z ostatních laboratorních předmětů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
aplikovat znalosti z pedagogiky a psychologie na práci v laboratoři |
aplikovat základní znalosti z odborných předmětů obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie a základy didaktiky chemie do přípravy na laboratorní práce |
prostudovat návody na připravovanou skupinu pokusů a rozdělit je na pokusy vhodné pro práci studentů na nižším stupni gymnázia, na pokusy prováděné na vyšším stupni gymnázia (na odborných školách) a na pokusy demonstrační prováděné učitelem |
připravit teoretické vysvětlení principu každého prováděného pokusu a závěry, které z daného pokusu vyplývají (s ohledem na kategorii studentů, pro které bude pokus vybrán) |
při přípravě na laboratorní práci zhodnotit rizika práce s konkrétní skupinou chemikálií, se kterou bude student pracovat, vyhledat na internetu bezpečnostní listy těchto látek |
popsat postupy práce s agresivními, leptavými, jedovatými, hořlavými, oxidujícími a dalšími skupinami nebezpečných látek |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
respektovat všechna pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v laboratoři |
realizovat pokusy z celého souboru vyzkoušených pokusů a doplnit je metodickým návodem |
realizovat žákovské i demonstrační pokusy k tématu dusík, fosfor, uhlík, křemík, cín, olovo, hliník, s-prvky, d-prvky,, uhlovodíky, deriváty uhlovodíků a přírodní látky |
aplikovat pokusy z analytické chemie pro důkazové reakce v laboratorních pracích |
poučit žáky o BOZP a o poskytnutí 1. pomoci při krvácení, poleptání, popálení, úrazu elektrickým proudem, bezvědomí, zasažení jedovatou látkou |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|