|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KCH / TD2ZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KCH
/
TD2ZŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Technika a didaktika škol. pokusů 2 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KCH/TD1ZŠ
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vyzkoušet si jednotlivé pokusy, které studenti mohou zařadit jako pokusy demonstrační nebo jako úkoly zařazené do laboratorních prací. Ověřit si podmínky, za kterých je možné každý pokus provádět, jeho náročnost, úroveň bezpečnosti samotného průběhu, možná úskalí, která by mohla nastat, atd.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na cvičení - praktické provedení a ověření předepsaného souboru pokusů,
odevzdání protokolů z provedených cvičení, průběžné hodnocení významu jednotlivých
pokusů a doložení toho, v které fázi vyučování je vhodné daný pokus využít.
|
Obsah
|
Cvičení jsou zaměřena na experimentální činnost budoucích učitelů chemie na základních školách školách a jsou praktickou aplikací znalostí získaných v rámci předmětů Didaktika chemie 1 ZŠ a Didaktika chemie 2 ZŠ. Studenti prokazují teoretické znalosti potřebné k vysvětlení průběhu jednotlivých chemických dějů, zvládnutí základních laboratorních technik a získávají dovednosti spojené s demonstrací experimentů při výuce chemie na základní škole. Získané zkušenosti s časovou a materiální náročností experimentů pak zúročí při přípravě na vlastní výuku v rámci předmětu Pedagogická praxe souvislá.
1) Uhlík, křemík
2) Hliník, cín, olovo
3) Alkalické kovy
4) d- prvky
5) Uhlovodíky a deriváty uhlovodíků
6) Přírodní látky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Všechny důležité informace a materiály k předmětu jsou studentům k dispozici v Coursewaru a Moodlu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
Základní:
ČTRNÁCTOVÁ H.; HALBYCH J.; HUDEČEK J.; ŠÍMOVÁ J. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Praha : Prospektrum, 2000. ISBN 80-7175-057-3.
-
Základní:
Spurná M., Švehlík Z. Praktická cvičení z didaktiky chemie. Olomouc, 1981.
-
Základní:
Beneš, P.; Holada, K. Projekce experimentů ve výuce chemie. Praha: SPN, 1982.
-
Základní:
Pachmann, Eduard. Technika a didaktika školních chemických pokusů I. : Praktická cvičení z didaktiky chemie pro pětileté studium učitelství chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Základní:
Halbych, J. Vybrané náměty pro praktická cvičení v didaktice chemie: Organická chemie. Praha: SPN, 1982.
-
Základní:
GANAJOVÁ, M. 100 chemických experimentov s vybranými potravinami. Košice, 2010. ISBN 978-80-89284-64-1.
-
Základní:
Beneš P., Macháčková J. 2OO chemických pokusů. MF, 1976.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
88
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
při přípravě na laboratorní práci zhodnotit rizika práce s konkrétní skupinou chemikálií, se kterou bude student pracovat, vyhledat na internetu bezpečnostní listy těchto látek |
navazovat na znalosti a dovednosti získané v KCH/TD1ZŠ |
znát postupy práce s agresivními, leptavými, jedovatými, hořlavými, oxidujícími a dalšími skupinami nebezpečných látek |
navazovat na znalost odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, analytické chemie, fyzikální chemie a základy didaktiky chemie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
schopnost provádět chemické pokusy s respektováním všech pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci |
schopnost sestavovat aparatury k jednotlivým laboratorním technikám a vyžívat sestavy používané v KCH/TD1ZŠ |
při provádění pokusů důsledně dodržovat správné metodické postupy a dbát na BOZP |
zvládnout základní laboratorní techniky - práce se sklem, filtrace, krystalizace, destilace, sublimace, chromatografické dělení, titrace a dalších technik zvládnutých v předmětu KCH/TD1ZŠ |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie, didaktiky chemie, odborných předmětů |
prokazovat znalost postupů práce s agresivními, leptavými, jedovatými, hořlavými, oxidujícími a dalšími skupinami nebezpečných látek |
vybírat pokusy s respektováním všech pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a rozhodnout, které pokusy jsou vhodné pro žáky, které pro demonstraci učitelem a které jsou pro školní podmínky nevhodné |
při přípravě na laboratorní práci zhodnotit rizika práce s konkrétní skupinou chemikálií, se kterou bude student pracovat, vyhledat na internetu bezpečnostní listy těchto látek |
prostudovat návody na připravovanou skupinu pokusů a rozdělit je na pokusy vhodné pro práci žáků a na pokusy demonstrační prováděné učitelem |
připravit teoretické vysvětlení principu každého prováděného pokusu a závěry, které z daného pokusu vyplývají |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádět pokusy s respektováním všech pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci |
poučit žáky o BOZP a o poskytnoutí 1. pomoci při krvácení, poleptání, popálení, úrazu elektrickým proudem, bezvědomí, zasažení jedovatou látkou |
předvést a vysvětlit pokusy z celého souboru vyzkoušených pokusů s metodickým návodem |
zvládnout žákovské i demonstrační pokusy k tématu kovy a nekovy, uhlovodíky a jejich deriváty a přírodní látky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|