|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / EEN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
EEN2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Elektroenergetika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
50 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět přináší komplexní pohled na problematiku přenosových a distribučních systémů a rozšiřuje znalosti a dovednosti studentů získané v základním kurzu Elektroenergetika 1. Cílem předmětu je seznámit studenty s provozními vlastnosti a použitím různých konfigurací elektrických sítí, konstrukčním provedením a provozem elektrických vedení a stanic, koncepcí chránění sítí a funkcí základních elektrických ochran. Kromě současného stavu se studenti seznámí s aktuálními trendy a problémy v přenosových a distribučních sítích, mimo jiné s vlivem distribuované výroby na jejich provoz. Studenti dále získají základní znalosti o zásadách a postupech návrhu napájecích sítí a osvojí si základní výpočty pro řešení napěťových a proudových poměrů v jednoduchých sítích v ustáleném bezporuchovém stavu a při třífázovém zkratu či zemním spojením.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu:
- absolvování 2 zápočtových testů (zisk alespoň 60% bodů)
- výsledky testů jsou součástí výsledného hodnocení u zkoušky
Zápočet před zkouškou získaný při předchozím studiu se neuznává.
Podmínky pro vykonání zkoušky:
- absolvování rozřazovacího písemného testu - zisk alespoň 65% z celkového počtu bodů (cca 6-7 stěžejních otázek)
- následný písemný test obsahuje cca 20 otázek bodovaných 1 až 4 body (podle obtížnosti nebo rozsahu odpovědi) z látky probírané na přednáškách a cvičeních + krátké výpočtové příklady (zisk z obou zkouškových testů alespoň 65% z celkového počtu bodů za oba testy), následný ústní pohovor nad vybraným tématem z písemné části zkoušky.
Výslednou známku tvoří výsledky zkouškových a zápočtových testů.
|
Obsah
|
1. Přenosová a distribuční soustava, dispečerské řízení, aktuální problémy
2. Elektrické sítě druhy, provozní vlastnosti, použití, charakteristika sítí jednotlivých napěťových hladin
3. Elektrická vedení - základní charakteristiky venkovních a kabelových vedení, vzájemné porovnání a vliv na provoz sítí (přenosová kapacita, rozsah sítí, chránění sítí)
4. Venkovní vedení součásti (vodiče, opěrné body, izolátory, výzbroj), trendy - ACCR vodiče
5. Kabelová vedení pasivní parametry kabelů (L, C), použití dle izolace, provedení kabelů, značení kabelů, kabelové spojky a koncovky, uložení kabelů, trendy - supravodivé kabely
6. Elektrické stanice - funkce v ES, části, rozdělení podle počtu systémů přípojnic, přístrojové vybavení odboček, schémata, postupy spínání a podmínky náhradního provozu, konstrukční provedení, použití
7. Transformátory - transformátorová koncepce ES, regulace napětí pomocí přepínání odboček vinutí, umístění transformátorů v elektrických stanicích, využití olejových transformátorů a transformátorů se suchou izolací, činné a jalové ztráty na vedení a transformátoru, použití různých definic převodu transformátoru ve výpočtech, převod impedance přes transformátor, poměrné veličiny, trendy - nízkoztrátové transformátory, regulovatelné distribuční transformátory, phase shift transformers,
8. Poruchové stavy v ES - způsoby provozu uzlu sítí, provozní vlastnosti, použití, vliv na provoz sítě a poměry při souměrných a nesouměrných poruchových stavech, proudové a napěťové poměry v sítích při zkratech a zemním spojení
9. Zkraty - časový průběh zkratového proudu (detailní rozbor složek zkratového proudu v soustavě a v blízkosti alternátoru, definice zkratových proudů (rázový, nárazový, ekvivalentní oteplovací), omezení zkratových proudů a jejich účinků, výpočet poruchových poměrů při třífázovém zkratu (zjednodušený výpočet pomocí metody ekvivalentního zdroje napětí)
10. Zemní spojení detailní rozbor proudových a napěťových poměrů, rozdíl mezi jednofázovým zkratem a zemním spojením, šíření poruchového proudu v síti, výpočet proudu zemního spojení, mezní kritéria pro volbu způsobu provozu distribuční soustavy
11. Elektrické ochrany základní koncepce chránění (hlavní a záložní ochrany), princip nepřímého jištění proti nadproudům, princip a použití základních druhů ochran (nadproudová, distanční, rozdílová a srovnávací), automatika OZ
12. Úvod do návrhu a dimenzování napájecích sítí stupně zajištění dodávky, stanovení očekávaného příkonu, návrh topologie sítě, dimenzování průřezu vodičů, zásady návrhu správné velikosti transformátoru z hlediska provozních nákladů a zajištění dodávky, výkonové a napěťové poměry v jednoduchých sítích, úbytek napětí na vedení a transformátoru (fázorový diagram napěťových poměrů na vedení při induktivním a kapacitním zatížení, odvození vztahu pro úbytek napětí, praktické výpočty)
13. Kompenzace jalových výkonů - princip, přínosy, druhy kompenzace, stanovení potřebného kompenzačního výkonu
14. Obnovitelné zdroje energie a distribuovaná výroba - přehled, nasazení zdrojů při pokrývání denního diagramu zatížení, napěťové a výkonové poměry v sítích, vliv na řízení ES
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentum je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály, dále pak studijní materiály na Coursewaru.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Kirtley, James L. Electric power principles sources, conversion, distribution, and use. Chichester : John Wiley & Sons, 2010. ISBN 978-0-470-66717-0.
-
Rozšiřující:
Bollen, Math H. J.; Hassan, Fainan. Integration of distributed generation in the power system. Hoboken : John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-1-118-02901-5.
-
Doporučená:
Lakervi, Erkki; Holmes, E. J. Electricity distribution network design. 2nd ed. Stevenage : Peter Peregrinus Ltd., on behalf of The Institution of Electrical Engineers, 2003. ISBN 0-86341-309-9.
-
Doporučená:
Mertlová, Jiřina; Noháčová, Lucie. Elektrické stanice a vedení. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2008.
-
Doporučená:
Štroblová, M. Elektroenergetika - Podklady pro cvičení. ZČU, 1998.
-
Doporučená:
Schejbal, Konstantin; Mertlová, Jiřina. Elektroenergetika II. 1.část. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1998. ISBN 80-7082-451-4(1.
-
Doporučená:
Schejbal, Konstantin; Mertlová, Jiřina. Elektroenergetika II. 2. část. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1998. ISBN 80-7082-451-4(2.
-
Doporučená:
Tesařová, Miloslava; Štroblová, Milada. Průmyslová elektroenergetika. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-703-3.
-
Doporučená:
Orsagová, J. Rozvodná zařízení. VUT Brno, 2015.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Celkem
|
65
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
45
|
Celkem
|
65
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní principy energetických přeměn |
popsat technologie výroben elektrické a tepelné energie |
vysvětlit principy základních spínacích elektrických přístrojů, rozlišit druh spínače jeho podle vypínací schopnosti |
vysvětlit princip nepřímého jištění a sestavit vypínací charakteristiku z oteplovací |
popsat koncepci ES, jednotlivé části a jejich vzájemný vztah |
vysvětlit provoz elektroenergetického systému z hlediska nulového bodu |
vyjmenovat pasivní parametry venkovních vedení a specifikovat parametry, které je ovlivňují |
zdůvodnit používání transpozice vedení, svazkových vodičů a zemního lana |
vytvořit jednoduchá náhradní schémata vedení |
vysvětlit pojmy: vlnová impedance vedení, přirozený výkon a nabíjecí proud vedení a vymezit, jak ovlivňují provoz sítí |
vysvětlit princip transformátoru, rozeznat jednotlivé konstrukční části |
sestavit náhradní schéma transformátoru a specifikovat ztráty transformátoru a zdůvodnit jejich (ne)závislost na zatížení transformátoru |
vyjmenovat nepříznivé účinky a druhy zkratů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat základy vysokoškolské matematiky |
aplikovat symbolicko-komplexní metodu v elektrických obvodech |
sestavit fázorový diagram proudů a napětí pro R, L a C |
vypočítat odpor vodiče, výkony ve střídavých obvodech, účiník, účinnost, energii z hodnoty výkonu |
stanovit proudová a napěťové poměry v jednoduchých elektrických obvodech |
sestavit vztahy pro aktivní parametry vedení pro ustálený stav |
odvodit parametry náhradního schéma transformátoru z chodu naprázdno a nakrátko |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zdůvodnit koncepci elektrizační soustavy ČR |
porovnat spolehlivost dodávek a další provozní vlastnosti sítí jednotlivých napěťových hladin a uvést důvody, proč jsou sítě různých napěťových hladin provozovány s jiným uzemněním uzlu sítě |
porovnat provozní vlastnosti venkovního a kabelového vedení |
identifikovat jednotlivé součásti venkovních a kabelových vedení a popsat jejich funkci a konstrukční provedení |
popsat části elektrických stanic, popsat provedení rozvodných zařízení a vybavení odboček, nakreslit jednopólová schémata používaných stanic a zakreslit tzv. náhradní provoz |
vysvětlit regulaci napětí pomocí odbočkových transformátorů |
popsat základní postupy návrhu napájecí soustavy |
vysvětlit princip kompenzace účiníku, uvést její přínosy |
nakreslit časový průběh zkratového proudu s maximálně vyvinutou stejnosměrnou složkou, provést rozbor složek zkratového proudu, zdůvodnit vznik stejnosměrné složky |
definovat zkratové proudy (rázový, nárazový, ekvivalentní oteplovací) a uvést možnosti omezení velikost a účinků zkratového proudu |
popsat základní koncepci chránění v sítích, vysvětlit princip základních jisticích prvků a elektrických ochran |
vysvětlit základní principy přeměn energie v obnovitelných zdrojích, porovnat zdroje z hlediska účinnosti, časového využití, vlivu na provoz sítí (nasazování zdrojů, řízení soustavy, kvalita napětí) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit jednotlivé části a prvky ES, stanovit vazby mezi nimi a jejich důležitost pro bezpečný chod celé soustavy |
posoudit vhodnost napájecí soustavy z hlediska spolehlivosti, napěťových a výkonových poměrů v bezporuchovém stavu a při základních poruchových stavech |
vyvodit možná rizika a úskalí rozsáhlejší kabelizace sítí |
provést jednoduché manipulace v odbočce elektrické stanice na základě spínací schopnosti vypínačů, odpínačů a odpojovačů (zapnutí, resp. vypnutí odbočky) |
identifikovat způsob uzemnění uzlu sítě podle napěťových a proudových poměrů v síti při výskytu jednofázové zemní poruchy |
vypočítat proudové, výkonové a napěťové poměry v jednoduchých sítích (jednostranně napájené paprskové sítě) v ustáleném bezporuchovém stavu a při třífázovém zkratu či zemním spojením, včetně sítí spojených transformátorem |
odhadnout vliv jednotlivých prvků na velikost zkratového proudu a posoudit možnost jeho omezení |
provést základní návrh průřezu vodiče a velikosti napájecího transformátoru |
stanovit velikost kompenzačního výkonu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|