|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / TPDE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
TPDE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie přenosu a distribuce el. energie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Teorie přenosu a distribuce elektrické energie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEE/SNEE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s matematickými postupy a modely využívanými pro výpočty proudových, napěťových a výkonových poměrů v elektrizační soustavě při souměrných i nesouměrných ustálených stavech v normálním provozu i při poruchách potřebné pro řízení a navrhování sítí i pro výpočty ztrát v síti v závislosti na odběrech v jejích uzlech.
|
Požadavky na studenta
|
Zp.: Správné vyřešení 7 samostatných prací zadaných během semestru a jejich předložení ke kontrole dle daného harmonogramu. Získání požadovaného počtu bodů ze dvou zápočtových testů (14 b. z 30 možných).
Zápočet před zkouškou se neuznává!!!
Zk.: Zvládnutí dané problematiky v rozsahu definovaném přednášejícím (písemné vyřešení příkladu, dále rovněž písemné zpracování 3 otázek z teoretické části, v případě potřeby ústní dozkoušení).
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu, charakteristika elektrizační soustavy (ES) ČR, napěťové úrovně, typy přenosových a distribučních sítí a způsob jejich provozování - řešení sítí z hlediska konstrukce i způsobu provozu (uspořádání zapojení), řešení sítí z hlediska propojení uzlu transformátoru se zemí, provozní a ekonomický význam.
2. Definování elektrické sítě (aktivní, pasivní parametry) - uzly, větve. Výpočet pasivních parametrů venkovních vedení.
3. Transformátory (dvojvinuťové, trojvinuťové), štítkové hodnoty, stav nakrátko a naprázdno, náhradní schéma, výpočet pasivních parametrů. Kondenzátory, tlumivky.
4. Tvorba náhradního schématu části ES, předpoklady řešení, přepočet na jednu napěťovou úroveň, přepočty mezi poměrnými veličinami a veličinami v pojmenovaných (skutečných) jednotkách, výpočet podélných impedancí (reaktancí) jednotlivých prvků sítě.
5. Napěťové, proudové a výkonové poměry na vedení, možnost zanedbání některých pasivních parametrů, řešení s využitím náhradních dvojbranů, fázorové diagramy. Stanovení toků výkonů ve větvi. Ztráty ve větvi.
6. Úbytek napětí na vedení (ss, stř. - 1f a 3f, napájeném z jedné či obou stran, s jedním či více odběry), definice, fázorový diagram, výpočet.
7. Řešení napěťových, proudových a výkonových poměrů v elektrických sítích - metoda postupného zjednodušování.
8. Řešení napěťových, proudových a výkonových poměrů v n-uzlových elektrických sítích - metoda uzlových napětí, tvorba a porovnání vlastností admitanční a impedanční matice, odvození rovnic chodu soustavy.
9. Výpočet chodu soustavy s využitím iteračních metod (Gauss-Seidelovy, Newton-Raphsonovy), porovnání, vývojové diagramy, postup řešení, konvergence.
10. Ztráty v ES. Výpočet ztrát v síti v závislosti na odběrech v uzlech.
11. Poruchové stavy v elektrických sítích (vznik, dělení), souměrné poruchy - trojfázový zkrat. Průběh, účinky a výpočet zkratových proudů. Dimenzování zařízení na účinky (tepelné, dynamické) zkratových proudů.
12. Nesouměrné poruchové stavy, rozklad nesouměrné soustavy na souměrné složky, poruchy příčné.
13. Nesouměrné poruchové stavy, poruchy podélné. Využití metody spojování zjednodušených složkových náhradních schémat pro modelování různých poruch příčných a podélných.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály, další materiály jsou k dispozici na Courseware ZČU.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mertlová, Jiřina; Hejtmánková, Pavla; Tajtl, Tomáš. Teorie přenosu a rozvodu elektrické energie. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-307-8.
-
Doporučená:
Grigsby, Leonard L. Electric power generation, transmission, and distribution. 3rd ed. Boca Raton : CRC Press, 2012. ISBN 978-1-4398-5628-4.
-
Doporučená:
Weedy, Birron Mathew; Cory, B. J. Electric power systems. 4th ed. Chichester : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-97677-6.
-
Doporučená:
Štroblová, M. Elektroenergetika - Podklady pro cvičení. ZČU, 1998.
-
Doporučená:
Kolcun, Michal; Haller, Rainer; Mühlbacher, Jan. Mathematical analysis of electrical networks. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-098-9.
-
Doporučená:
Tlustý Josef. Monitorování, řízení a chránění elektrizačních soustav. Praha, 2011. ISBN 978-80-01-04940-2.
-
Doporučená:
Tlustý, Josef; Švec, Jan; Bannert, Petr; Brettschneider, Zbyněk; Kocur, Zbyněk; Mareček, Petr; Müller, Zdeněk; Sýkora, Tomáš. Návrh a rozvoj elektroenergetických sítí. Praha, 2011. ISBN 978-80-01-04939-6.
-
Doporučená:
Natarajan, Ramasamy. Power system capacitors. Boca Raton : Taylor & Francis, 2005. ISBN 1-57444-710-6.
-
Doporučená:
Grigsby, Leonard L. Power systems. 3rd ed. Boca Raton : CRC Press, 2012. ISBN 978-1-4398-5633-8.
-
Doporučená:
Pansini, Anthony J. Power transmission and distribution. 2nd ed. Lilburn : Fairmont Press, 2005. ISBN 0-8493-5034-4.
-
Doporučená:
Toman, Petr; Drápela, Jiří; Mišák, Stanislav; Orságová, Jaroslava; Paar, Martin; Topolánek, David. Provoz distribučních soustav. Praha, 2011. ISBN 978-80-01-04935-8.
-
Doporučená:
Beran, M., Hájek, J., Mertlová, J. Přenos a rozvod el. en. - Příklady. VŠSE, 1982.
-
Doporučená:
Beran, Hájek, Mertlová. Přenos a rozvod el. energie. skripta VŠSE.
-
Doporučená:
Hodinka, Fecko, Němeček. Přenos a rozvod el. energie. SNTL, 1989.
-
Doporučená:
Mertlová, Jiřina; Hejtmánková, Pavla; Kocmich, Martin. Přenos a rozvod elektrické energie. 1. vyd, dotisk. Plzeň : ZČU, 1997. ISBN 80-7082-222-8.
-
Doporučená:
Máslo, Karel a kolektiv. Řízení a stabilita elektrizační soustavy. Praha : AEM, 2013. ISBN 97880260446711.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Celkem
|
137
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní elektroenergetické pojmy a zákony |
zdůvodnit koncepci elektrizační soustavy (ES) ČR |
identifikovat jednotlivé součásti ES (vedení venkovní a kabelové, transformátor), jejich funkci a konstrukční provedení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat středoškolskou i vysokoškolskou matematiku na řešenou problematiku (např. umět využívat symbolicko-komplexní metodu) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat elektrizační soustavu (ES) ČR z hlediska konstrukčního i provozního řešení elektrických sítí (dle uspořádádní zapojení) na různých napěťových úrovních |
charakterizovat přenosové a distribuční sítě ES ČR z hlediska propojení uzlu transformátoru se zemí, vysvětlit provozní a ekonomický význam |
definovat pasivní parametry jednotlivých prvků ES (vedení, transformátor, tlumivka, kondenzátor) |
vysvětlit postup tvorby náhradního schématu částí ES různé složitosti |
vysvětlit metody řešení napěťových, proudových a výkonových poměrů na vedení, tj. být schopen určit jeho aktivní parametry |
formulovat matematicky ustálený chod ES v souměrném i nesouměrném stavu a uvést postup jeho řešení využitelný při konkrétních výpočtech |
definovat, charakterizovat a popsat různé typy poruch vyskytujících se v ES |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vypočítat pasivní parametry konkrétního venkovního vedení či transformátoru |
řešit napěťové a proudové poměry na vedení pro různé napěťové hladiny |
vytvořit náhradní schéma libovolně zadané části ES a využít ho ve výpočtech napěťových, proudových a výkonových poměrů v sítích různých napěťových hladin při řešení provozních i poruchových stavů |
řešit chod ES v ustáleném stavu analyticky pomocí metody uzlových napětí i numericky s využitím iteračních metod (Newton-Raphsonovy a Gauss-Seidlovy) |
určit zkratové poměry v různých místech ES, vypočítat zkratové proudy pro konkrétní typ poruchy, provést rozklad nesouměrné soustavy (pro U či I) na souměrné složky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|