|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / TZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
TZP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Technologie životního prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět přináší komplexní pohled na problematiku ochrany životního prostředí v průmyslové praxi a dává studentům základní informace z této oblasti. Klíčovým cílem je seznámit studenty se současným stavem a vývojem ochrany ovzduší z hlediska tuhých částic a plynných emisí zejména s ohledem na klasické tepelné elektrárny a výtopny. Dále uvést studenty do problematiky ochrany vod a vodního hospodářství. Představit základy ochrany krajiny, půdy, biodiversity a přehled odpadového a obalového hospodářství. Osvětlit základní pojmy a legislativu z ochrany životního prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet: prokázání znalostí z látky probírané na přednáškách a cvičeních, písemná a ústní forma.
|
Obsah
|
1. základní pojmy z ochrany životního prostředí, legislativa
2. ochrana přírody a krajiny
3. atmosféra, znečišťování ovzduší, hlavní škodliviny, emise, imise, emisní faktory
4. odlučování tuhých částic, základní principy
5. suché a mokré mechanické odlučovače
6. filtry a elektrické odlučovače
7. odlučování plynných škodlivin, základní principy, absorpce, adsorpce, kondenzace, oxidace, redukce, biologické metody
8. snižování emisí ze spalování fosilních paliv, odsiřování a denitrifikace
9. hydrosféra, znečišťování vod
10. technika ochrany vod
11. ochrana půdy
12. ochrana biodiversity, hlavní ohrožené biomy, ekosystémy
13. přehled odpadového a obalového hospodářství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
I. Belčáková. Ochrana, tvorba a manažment krajiny. TRIO Bratislava, 2014.
-
Základní:
M. Braniš. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Informatorium Praha, 2003.
-
Doporučená:
Vallero, Daniel. Fundamentals of Air Pollution. Cambridge, 2014.
-
Doporučená:
E. Chmielewská. Ochrana vôd. Epos Bratislava, 2004. ISBN 8080576203.
-
Doporučená:
P. Pick. Technologie ochrany ovzduší. Koneko Praha, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
74
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní principy ochrany životního prostředí |
popsat jednotlivé složky atmosféry, hydrosféry, pedosféry a biosféry |
objasnit vliv ochrany krajiny, půdy, a biodiversity |
objasnit vliv ochrany ovzduší a vod |
vysvětlit základy nakládání s odpady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat středoškolskou fyziku a chemii na oblast techniky |
analyzovat nároky na proces ochrany ovzduší |
analyzovat nároky na proces ochrany vod |
stanovit nároky na ochranu krajiny, půdy a biodiversity |
stanovit potřeby odpadového a obalového hospodářství |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v oblasti ochrany životního prostředí |
vysvětlit základní vztahy mezi technikou a životním prostředí |
vysvětlit principy znečišťování ovzduší a základních typů odlučovačů |
orientovat se v oblasti vodního hospodářství |
orientovat se v oblasti odpadového hospodářství |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
popsat základní technologie používané k ochraně ovzduší |
popsat základní technologie používané k ochraně vod |
určit vhodnou technologii odlučování tuhých a plynných emisí |
popsat základní technologie používané k ochraně ostatních složek životního prostředí |
odhadnout nároky vodního hospodářství |
odhadnout nároky odpadového hospodářství |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|