|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / VPTS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
VPTS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vybrané partie z el. tepla a světla
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Vybrané partie z elektrického tepla a světla
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
30 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy z oblasti sdílení tepla, principů efektivních přeměn elektrické energie na užitečné teplo a světlo a se základy měření elektrotepelných procesů a charakteristických vlastností světelných zdrojů a osvětlenosti interiérů. Absolvováním předmětu získají studenti základní znalosti a prěhled o tepelné a světelné technice.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Aktivní účast na cvičeních (max. 1 omluvená absence), včasné odevzdání řádně vypracovaných protokolů z měření a absolvování zápočtového testu (min. na 75%).
Zkouška:
Zvládnutí dané problematiky v rozsahu definovaném přednášejícím (absolvování písemného testu min. na 75 %; v případě potřeby ústní dozkoušení).
|
Obsah
|
1. Sdílení tepla vedením
2. Sdílení tepla prouděním a sáláním
3. Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy odporové
4. Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy indukční
5. Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy dielektrické, a mikrovlnné
6. Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy obloukové a plazmové
7. Fyzikální principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo - el. ohřevy elektronové a laserové
8. Přehled typů osvětlovacích soustav a jejich kvalitativní a kvantitativní parametry
9. LED a nejpoužívanější světelné zdroje a svítidla a jejich aplikace v praxi
10. Vyhodnocení stavu umělé osvětlovací soustavy interiéru
11. Návrh umělé osvětlovací soustavy interiéru
12. Zhodnocení návrhu osvětlovací soustavy interiéru
13. Základy regulace osvětlovací soustavy interiéru
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. David Rot, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Lenka Raková, Ph.D. (46%),
Doc. Ing. David Rot, Ph.D. (54%),
-
Cvičící:
Ing. Tomáš Cihla (100%),
Ing. Miroslav Hromádka, Ph.D. (100%),
Ing. Michal Knedlík (100%),
Ing. Lenka Raková, Ph.D. (50%),
Doc. Ing. David Rot, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Rudnev, Valery,Totten George E. AMS Handbook, Volume 4C: Induction Heating and Heat Treatment Hardcover. ASM International, 2014. ISBN 978-1627080125.
-
Základní:
Langer, Emil. Elektrotepelná technika. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1969.
-
Základní:
Rada, Josef. Elektrotepelná technika. 1. vyd. Praha : SNTL, 1985.
-
Základní:
Winchip, Susan M. Fundamentals of Lighting. Bloomsbury Academic, 2011. ISBN 1609010868.
-
Základní:
Halliday, David; Resnick, Robert; Walker, Jearl; Obdržálek, Jan; Dub, Petr. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 2, Mechanika - Termodynamika. Brno : VUTIM, 2000. ISBN 80-214-1868-0.
-
Základní:
Rudnev, Valery. Handbook of induction heating (Manufacturing Engineering and Materials Processing) 2nd. CRC Press, 2017. ISBN 978-1466553958.
-
Základní:
Lupi, Sergio; Forzan, Michele; Aliferov, Aleksandr. Introductionand Direct Resistance Heating. New York : Springer. ISBN 978-3-319-03478-2.
-
Základní:
Bean, Robert. Lighting: Interior and Exterior 2nd Edition. Routledge, 2014. ISBN 978-0415644570.
-
Základní:
Světelná technika
(Sokanský, Karel a kol.)
-
Základní:
Habel, Jiří. Světlo a osvětlování. Praha : FCC Public, 2013. ISBN 978-80-86534-21-3.
-
Základní:
Racknagel, Hermann; Sprenger, Eberhard; Schramek, Ernst-Rudolf. Taschenbuch für Heizung und Klimatechnik einschliesslich und Kältetechnik. 69. Aufl. München : Oldenbourg, 1999. ISBN 3-486-26215-7.
-
Základní:
Langer, Emil. Teorie indukčního a dielektrického tepla. Praha : Academia, 1979.
-
Rozšiřující:
Linda, Josef. Elektrické světlo 1.. Plzeň (ZČU), 1993. ISBN 80-7082-094-2.
-
Rozšiřující:
Linda, Josef. Elektrické světlo 2.. Plzeň : ZČU, 1994. ISBN 80-7082-167-1.
-
Rozšiřující:
Linda, Josef. Elektrické světlo 3.. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-223-6.
-
Rozšiřující:
Normy ČSN EN kategorie: 36 - ELEKTROTECHNIKA 3604 - Vnitřní a venkovní osvětlení.
-
Doporučená:
Langer-Kožený. El. tepelná zařízení indukční. skripta VŠSE, 1982.
-
Doporučená:
Langer, Emil. Elektrotepelná technika. část I, II, Společné základy, elektrické pece odporové. 2. vyd. Plzeň : VŠSE, 1974.
-
Doporučená:
Hradílek, Zdeněk. Elektrotepelná zařízení. 1. vyd. Praha : IN-EL, 1997. ISBN 80-902333-2-5.
-
Doporučená:
Kegel, K. Elektrowärme. Theorie und Praxis. Cornelsen Verlag GmbH + C, 1994. ISBN 377360355X.
-
Doporučená:
Starck, Axel von; Mühlbauer, Alfred; Kramer, Carl. Handbook of thermoprocessing technologies : fundamentals, processes, components, safety. Essen : Vulkan-Verlag, 2005. ISBN 3-8027-2933-1.
-
Doporučená:
Cuttle, Christopher. Lighting by Design, Second Edition 2nd Edition. 2008. ISBN 978-0750687683.
-
Doporučená:
Světlo - časopis pro světlo a osvětlování
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní fyzikální zákony z tepla a termodynamiky a optiky |
používat znalosti na úrovni předmětů Teoretická elektrotechnika a Teorie elektromagnetického pole vyučovaných na FEL ZČU |
vysvětlit základní fyzikální zákony z oblasti elektrotechniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat středoškolskou i vysokoškolskou matematiku a fyziku na řešenou problematiku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat způsoby sdílení tepla |
definovat hlavní principy přeměn elektrické energie v užitečné teplo a světlo |
zhodnotit a zvolit nejvhodnějšího zdroje elektrického tepla pro realizaci ohřevů k různým technologickým účelům |
vysvětlit a aplikovat možnosti analytického a numerického řešení problémů z oblasti elektrického tepla a světla |
vysvětlit energetickou náročnost výroby tepla |
popsat princip otopných a rekuperačních systémů |
vysvětlit kvalitativní a kvantitativní parametry osvětlovacích soustav |
definovat princip a vlastnosti světelných zdrojů a svítidel pro interiéry |
popsat princip zjednodušeného návrhu osvětlovacích soustav |
popsat možnosti regulace osvětlovacích soustav interiéru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
stanovit obecně tepelný tok rovinnou a válcovou stěnou v ustáleném stavu |
stanovit účinnost používaných tepelných zdrojů pro přípravu potravin |
posoudit vhodnost topného systému pro vytápění daného objektu |
vybrat vhodný zdroj elektrického tepla pro realizaci daného průmyslového ohřevu |
změřit účinnost elektrických sálavých panelů |
změřit a zhodnotit některé charakteristické vlastnosti světelných zdrojů |
navrhnout zjednodušený návrh osvětlovací soustavy interiéru pomocí softwaru |
změřit a vyhodnotit osvětlenost v interiéru |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
|
|
|
|