|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEM / OV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEM
/
OV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Operační výzkum
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KEM/AOV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními metodami operačního výzkumu a naučit je pomocí dostupných jednoduchých programových prostředků aplikovat tyto metody při řešení problémů při manažerském rozhodování.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet lze získat na základě následujících aktivit:
a) seminární práce (max. 10 bodů),
b) dva zápočtové testy (celkem max. 50 bodů).
Testy je možné 1 krát opakovat v rámci jednoho společného opravného termínu (obvykle na začátku zkouškového období).
Podmínkou pro udělení zápočtu je získání minimálně 30 bodů souhrnně za všechny aktivity.
Specifikace požadavků pro studenty kombinované formy studia je v COURSEWARE.
Zkouška je kombinovaná a skládá se ze dvou částí:
- část písemná, která se skládá z testu (max. 12 bodů) a z řešení úloh (max. 8 bodů)
- část ústní (max. 6 bodů).
Podmínkou pro postup do druhé (ústní) části zkoušky je zisk alespoň 50% bodů z písemné části. Podmínkou pro splnění zkoušky je min 50% úspěšnost u ústní zkoušky. Při obou částech písemné zkoušky je povoleno používat originální, nakladatelstvím vydanou literaturu.
Celkové hodnocení zkoušky:
0 - 12 bodů - nevyhověl
13 - 16 bodů - dobře
17 - 20 bodů - velmi dobře
21 a více - výborně
V případě zjištění závažných nedostatků u ústní zkoušky je možné studenta klasifikovat stupněm "nevyhověl" bez ohledu na dosud získaný počet bodů.
|
Obsah
|
Úvod do kvantitativního modelování.
Lineární programování, formulace úloh LP.
Aplikace LP na ekonomické problémy.
Grafické řešení úloh LP.
Simplexová metoda.
Postoptimalizační analýza úloh LP.
Dualita úloh LP, stínové ceny, ekonomická interpretace.
Úlohy celočíselného programování, speciální úlohy LP.
Úvod do nelineárního programování, gradientové metody.
Základní pojmy teorie grafů.
Síťová analýza projektů - časová a nákladová analýza.
Úvod do teorie hromadné obsluhy - případová studie řešená simulační metodou.
Úvod do teorie zásob.
Doplňkové informace pro studenty kombinované formy studia jsou v COURSEWARE.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Anderson, David Ray. An introduction to management science : quantitative approaches to decision making. Mason : Thomson/South-Western, 2008. ISBN 978-0-324-39980-6.
-
Základní:
PLEVNÝ, M., ŽIŽKA, M. Modelování a optimalizace v manažerském rozhodování. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2005. ISBN 80-7043-435-X.
-
Doporučená:
GROS, I. Kvantitativní metody v manažerském rozhodování. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0421-8.
-
Doporučená:
WISNIEWSKI, M. Metody manažerského rozhodování. 1. vyd. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-089-9.
-
Doporučená:
PLEVNÝ, M., LUKÁŠ, L. Operační výzkum. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-641-X.
-
Doporučená:
Jablonský, Josef. Operační výzkum : kvantitativní modely pro ekonomické rozhodování. Praha : Professional Publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-44-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní pojmy podnikové ekonomiky |
použít znalosti matematiky na úrovni maturitní zkoušky, zejména z oblastí: lineární algebra, průběh jednoduchých funkcí, jednodušší derivace funkcí více proměnných |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zvládat práci s tabulkovým procesorem MS Excel |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit a definovat jednotlivé problémy z oblasti kvantitativní analýzy |
identifikovat relevantní údaje, vazby a vztahy potřebné pro vyřešení zadaného problému |
vyhodnotit získané řešení a interpretovat je z hlediska původně zadaného prakticky orientovaného problému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
sestavit model zadaného jednoduchého problému a zvolit vhodnou metodu pro jeho řešení |
vyřešit daný model pomocí běžně dostupných jednoduchých programových prostředků |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
cvičení |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|