|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KET / DELZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KET
/
DELZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Diagnostika elektrických zařízení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
36 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Během výuky předmětu Diagnostika elektrických zařízení se posluchači seznámí s metodami a systémem diagnostiky elektrických strojů a zařízení. Seznámí se s jednotlivými dílčími systémy a diagnostickými přístupy jednotlivých funkčních celků elektrického stroje. Hlavní prostor bude věnován pochopení předmětu diagnostiky z hlediska strategie provozu strojů a budou prezentovány stěžejní diagnostické metody pro sběr informací o vlastnostech diagnostikovaného systému stroje. Při výuce předmětu bude věnován také prostor otázkám rozhodovacích procesů při zavádění systému diagnostiky ve výrobě a provozu elektrických strojů. Otázky nových a speciálních diagnostických postupů v diagnostice elektrických strojů jsou realizovány zejména ve spolupráci s odborníky z praxe.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na cvičeních
Zápočet:
ověření praktických znalostí a dovedností získaných během cvičení
odevzdání a uznání zadaných semestrálních prací
Zkouška
kombinovaná zkouška složená z písemné a ústní části
|
Obsah
|
1. Úvod, systém diagnostiky, typy diagnostiky, teorie diagnostiky, diagnostické signály a veličiny
2. Diagnostické procesy, kvalita z pohledu diagnostiky, diagnostika systémů s náhlými a postupnými poruchami
3. Diagnostika a monitorování - Dielektrické metody diagnostiky ztrátový činitel, kapacita, vodivost, izolační odpor, elektrická pevnost
4. Diagnostika a monitorování - Dielektrické metody diagnostiky - měření v časové a frekvenční oblasti, polarizační a depolarizační proudy, zotavené napětí
5. Diagnostika a monitorování částečné výboje
6. Diagnostika a monitorování diagnostika jednotlivých podsystémů elektrických strojů - chemické metody, optické metody, akustické metody a vibrace, elektrické metody
7. Diagnostické metody izolačního systému strukturální analýzy
8. Diagnostika transformátorů izolační systémy, používané metody, online, off-line, systém diagnostiky
9. Diagnostika malých točivých strojů - izolační systémy, používané metody, online, off-line, systém diagnostiky
10. Diagnostika velkých točivých strojů - izolační systémy, používané metody, online, off-line, systém diagnostiky
11. Diagnostika kabelů - izolační systémy, používané metody, online, off-line
12. Kalibrace, akreditace zkušebních laboratoří, srovnávací zkoušky, mezinárodní porovnání
13. Nové metody diagnostiky elektrických strojů AC a DC systémy, aplikační příklady
Cvičení:
1. Úvodní cvičení
2. Částečné výboje 1 teorie a praktika
3. Částečné výboje 2 základní modely ČV globální metoda
4. Sondy pro snímání výbojové činnosti - základní modely ČV kapacitní, induktivní senzory
5. Ztrátový činitel teplotní závislost
6. Ztrátový činitel frekvenční závislost
7. Ztrátový činitel napěťová závislost
8. Stejnosměrné metody absorpce a resorpce, zotavené napětí
9. Speciální diagnostické metody příklady a aplikace
10. Exkurze 1
11. Exkurze 2
12. Zápočet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Josef Pihera, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. Ing. Josef Pihera, Ph.D. (80%),
Prof. Ing. Radek Polanský, Ph.D. (10%),
Prof. Ing. Pavel Trnka, Ph.D., MBA (10%),
-
Cvičící:
Ing. Jaroslav Hornak, Ph.D. (30%),
Ing. Tomáš Kupilík (100%),
Ing. Petr Kvasnička (100%),
Doc. Ing. Josef Pihera, Ph.D. (60%),
Kyrylo Stohnii (100%),
Prof. Ing. Pavel Trnka, Ph.D., MBA (10%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mentlík, Mentlík. Diagnostika elektrických zařízení,. 2008.
-
Základní:
Stone, G.C. Electrical insulation for rotating machines. 2004.
-
Základní:
Küchler, A. High Voltage Engineering. 2018.
-
Základní:
Hauschild, W. High-Voltage Test and Measuring Techniques. 2014.
-
Doporučená:
Mentlík, V. Dielektrické prvky a systémy. 2006.
-
Doporučená:
König, D., Rao, Y.N.:. Partial discharges in electrical power apparatus. 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
68
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
65
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
6
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní principy elektrických strojů |
orientovat se v materiálových charakteristikách používaných materiálů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zapojit zkušební obvod |
vysvětlit základní měřené veličiny |
aplikovat základní principy měřicí techniky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat dílčí systémy elektrických strojů z hlediska diagnostiky |
vysvětlit princip a systém diagnostiky |
navrhnout diagnostický systém |
zdůvodnit strategii diagnostického přístupu |
porovnat materiály z hlediska parametrů |
vysvětlit děje v izolačním systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
změřit potřebné diagnostické veličiny |
analyzovat výsledky diagnostiky |
ověřit stav elektrického stroje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|