|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KET / ELM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KET
/
ELM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Elektrická měření
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
316 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEP/SBTE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obeznámit studenty s problematikou elektrických měření. Vysvětlit principy metod měření aktivních a pasivních elektrických veličin. Vysvětlit principy a vlastnosti základních měřicích přístrojů a měřicích převodníků pro měření elektrických veličin. Objasnění vlivu měřicího přístroje na měřený objekt. Vysvětlení pravidel zpracování výsledků měření.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky na zápočet:
1) účast na cvičeních 100%
2) vypracované, včas odevzdané a přijaté protokoly ke všem měřeným úlohám
3) úspěšné absolvování závěrečného testu
Zkouška:
písemná a ústní část
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1) Úvod do předmětu, soustavy jednotek, měřicí metody, chyby měření, šíření chyb ve výpočtech.
2) Měření ss a stř. napětí a proudu. Výchylkové, kompenzační a komparační metody. Měřicí transformátor napětí a proudu. Etalony napětí a proudu.
3) Měření výkonu ss a stř. proudu. Měření střídavých výkonů v třífázové síti. Konstanta watmetru, jmenovitý účiník. Měření sledu fází.
4) Měření kmitočtu a fázového posuvu. Měření časových intervalů. Čítače a etalony kmitočtu.
5) Měření odporů. Nepřímé, srovnávací a můstkové metody. Ohmetry, etalony odporu.
6) Měření impedancí. Náhradní zapojení reálných prvků. Volt-ampérická metoda, měření impedancí V-metrem, A-metrem a W-metrem. Měření cívek a kondenzátorů. Etalony indukčnosti a kapacity.
7) Měření impedancí. Měření cívek a kondenzátorů můstkovými metodami. Rezonanční metody pro měření impedancí. RLC měřiče.
8) Magnetická měření. Sondy pro měření magnetických polí. Měření indukce ss a stř. magnetického pole. Měření dynamické hysterezní smyčky.
9) Elektromechanické přístroje. Principy a základní vlastnosti elektromechanických přístrojů. Konstrukce přístrojů. Typy ústrojí a možnosti jednotlivých systémů pro měření napětí, proudu popř. výkonu, použití.
10) Elektronické měřicí přístroje. Měřicí zesilovač, operační zesilovač v měřicím zesilovači, přístrojový zesilovač. Převodníky pro měření maximální, efektivní a střední hodnoty. Převodníky typu True RMS. Aktivní a pasivní usměrňovač v měřicím přístroji.
11) Digitální multimetry. Blokové uspořádání, A/D převodník v digitálním multimetru, vyjadřování chyb DMM. Základní principy měření napětí, proudu a odporu. Porovnání DMM a ručkového měřidla. Rušivé vlivy a jejich omezení (SMRR, CMRR).
12) Analogový a digitální osciloskop, bloková uspořádání, principy činnosti. Typy osciloskopů, vlastnosti, použití, omezení, způsoby vzorkování signálu.
13) Osciloskopické sondy - pasivní, aktivní, diferenciální a proudová sonda, kompenzace sondy, vliv volby a způsobu připojení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Jiří Švarný, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Jiří Švarný, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Stanislav Bouzek (100%),
Ing. Jan Handrejch (100%),
Ing. Lukáš Kupka, Ph.D. (20%),
Ing. Petr Netolický, Ph.D. (100%),
Ing. Martin Sýkora, Ph.D. (20%),
Ing. Jiří Švarný, Ph.D. (20%),
Doc. Ing. Olga Tůmová, CSc. (100%),
Ing. Oldřich Tureček, Ph.D. (100%),
Ing. Ladislav Zuzjak, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Haasz, V., Sedláček, M. Elektrická měření - přístroje a metody. Praha, ČVUT, 2005. ISBN 80-01-02731-7.
-
Základní:
Haasz, V. a kol. Elektrická měření - přístroje a metody. Praha, ČVUT, 2018. ISBN 978-80-01-06412-2.
-
Základní:
Tumanski, S. Principles of Electrical Measurement. New York, 2006. ISBN 9780750310383.
-
Základní:
Vedral, J., Svatoš, J. Zpracování a digitalizace analogových signálů v měřicí technice. Praha, ČVUT, 2018. ISBN 978-80-01-06424-5.
-
Doporučená:
Kularanta, N. Digital and Analogue Instrumentation ? testing and measurement. London, IEE, 2003. ISBN 0852969996.
-
Doporučená:
Tůmová, O. a kol. Elektrická měření, měřicí metody. Plzeň, ZČU, 2005. ISBN 80-7043-412-0.
-
Doporučená:
Northrop, R. B. Introduction to Instrumentation and Measurements. New York, 2017. ISBN 9781138071902.
-
Doporučená:
Webster, J. G., Eren, H. Measurement, Instrumentation, and Sensors Handbook: Electromagnetic, Optical, Radiation, Chemical, and Biomedical Measurement. New York, 2017. ISBN 9781138072183.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
68
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
45
|
Celkem
|
65
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
65
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat pravidla a metody základů elektrotechniky pro analýzu obvodů (Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony, Thomsonův vztah, fázorové diagramy) |
používat středoškolskou matematiku včetně jednoduchého derivování a integrování |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
řešit jednoduché stejnosměrné a střídavé obvody s RLC prvky (RC článek, rezonanční obvod, princip superpozice, Théveninova/Nortonova věta, metoda smyčkových proudů, SKM...) |
vysvětlit základní vlastnosti elementárních elektrických a elektronických obvodových prvků a součástek (kondenzátor, cívka, rezistor, transformátor, dioda tranzistor, operační zesilovač...) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit principy základních metod měření aktivních a pasivních elektrických veličin |
objasnit výhody a nevýhody jednotlivých měřicích metod v kontextu požadavků a podmínek měření |
vysvětlit principy a technická omezení základních elektrických a elektronických měřicích přístrojů (voltmetr, ampérmetr, watmetr, multimetr, čítač, osciloskop, generátor) |
stanovit nejvhodnější metodu pro měření konkrétní elektrické veličiny a zdůvodnit její použit |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
sestavit elektrický obvod pro měření konkrétní elektrické veličiny |
používat samostatně základní přístroje pro měření elektrických veličin (voltmetr, ampérmetr, wattmetr, multimetr, čítač, osciloskop, generátor) |
změřit elektrické veličiny vhodnými měřicími přístroji |
zhodnotit výsledky měření |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|