|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KET / ZMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KET
/
ZMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy měření
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 23
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAE/ZMA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se specifikami procesu měření:
Studenti pochopí principy, hlavní vlastnosti a základní oblasti použití
elektromechanických, analogových elektronických a číslicových přístrojů
a převodníků.
Studenti pochopí měření parametrů signálu, elektrických aktivních a
pasivních veličin, testování systémů, řízení měřicích systémů.
|
Požadavky na studenta
|
zápočet: absolvování laboratorních cvičení včetně referátů, závěrečný test.
zkouška: zvládnutí učiva v rozsahu přednášek a cvičení.
|
Obsah
|
1. Úvod. Proces měření. Chyby a nejistoty měření. Obecný měřicí převodník (MP).
Statické a dynamické charakteristiky a parametry MP.
2. Elektromechanická ústrojí - magnetoelektrické, feromagnetické, elektrodynamické, tepelné, indukční a elektrostatické. Poměrová ústrojí.
3. Měření ss a st proudů a napětí, vliv připojení, změny rozsahů. Nulové metody.
Měření výkonů - ss a st proudu, v 1- a 3-fázové síti.
4. Měření odporů - metody a přístroje, můstky, vliv připojení Rx, chyby.
5. Měření impedancí (L, C, M, Z, X) - metody a přístroje, můstky, vliv připojení.
Volba náhradního schematu (modelu). Q-metr - princip, rezonance,chyby.
6. Analogové elektronické měřicí převodníky (AP): operační (přístrojový) zesilovač, zpětná vazba a její užití v AP (U,I,R,Q), měřicí usměrňovače, násobičky, filtry, zdroje signálů.
7. Záznam signálů graficky (obrazovka, osciloskop), magneticky (měř. magnetofon, disky FD, HD)principy, chyby.
8. Čítač/časovač - měření kmitočtů a čas.intervalů.
Digitalizace analogových signálů, princip, důsledky.
9. Ideální a reálný ADC, základní typy ADC. Číslicový multimetr, rušení typu SM a CM. Základní typy DAC, zdroje libov. signálů.
10. Číslicový osciloskop, princip, chyby. Logický analyzátor, princip, užití.
Elektronické měřicí systémy, sběrnice GPIB, modulární a PC instrumentace.
11. Magnetické senzory, měření mg. veličin a magnetických materiálů.
12. Základní pasivní / aktivní senzory a el. měření neelektrických veličin.
13. Rezerva.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními znalostmi z problematiky elektrotechniky |
disponovat základními znalostmi z problematiky fyziky |
disponovat základními znalostmi z problematiky matematiky na středoškolské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
popsat a zpracovat výsledky měření |
řešit jednoduché elektrické obvody |
řešit zapojení měřených elektrických obvodů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit měření parametrů signálu, elektrických aktivních a pasivních veličin, testování systémů, řízení měřicích systémů |
vysvětlit principy, hlavní vlastnosti a základní oblasti použití elektromechanických, analogových elektronických a číslicových přístrojů a převodníků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
měřit základní elektrické aktivní veličiny |
měřit základní elektrické pasivní veličiny |
obsluhovat osciloskop a další měřicí přístroje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Laboratorní praktika, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|