|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / ARPO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
ARPO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Automatická regulace pohonů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEV/SNEP, KEV/SNRVM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty pokročilými znalostmi řízení elektrických pohonů a výkonových elektronických měničů. Studenti se naučí navrhovat číslicové řízení pohonů s ohledem na rušení, nejistoty parametrů a matematických modelů, optimální účinnost apod.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Účast na laboratorních cvičeních a aktivní znalost látky probírané na cvičeních. Semestrální projekt.
Zkouška: Kombinovaná - test (min. 50% bodů, žádná z otázek nesmí být zodpovězena na nula bodů) + ústní/praktická část.
|
Obsah
|
1) Číslicová regulace elektrických pohonů založená na frekvenční analýze a PID regulaci
2) Číslicové zpracování signálů v elektrických pohonech
3) Prediktivní řízení s konečným počtem akčních zásahů
4) Stavová regulace pohonů
5) Základy identifikace veličin pohonů
6) Lineární Kalmanův filtr a rozšířený Kalmanův filtr
7) Regulace a identifikace veličin pohonů s asynchronními motory
8) Regulace a identifikace veličin pohonů se synchronními motory
9) Regulace a identifikace veličin pohonů s BLDC, synchronními a spínanými reluktančními motory
10) Pohony velkých výkonů a další speciální pohony
11) Nadřazené řízení pohonů 1
12) Nadřazené řízení pohonů 2
13) Umělá inteligence a další moderní trendy v regulaci pohonů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Jakub Talla, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Štěpán Janouš, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Zdeněk Peroutka, Ph.D. (8%),
Doc. Ing. Martin Pittermann, Ph.D. (8%),
Prof. Ing. Václav Šmídl, Ph.D. (27%),
Doc. Ing. Jakub Talla, Ph.D. (57%),
-
Cvičící:
Ing. Štěpán Janouš, Ph.D. (30%),
Doc. Ing. Martin Pittermann, Ph.D. (20%),
Prof. Ing. Václav Šmídl, Ph.D. (8%),
Doc. Ing. Jakub Talla, Ph.D. (42%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
25
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
153
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používá základní znalosti teorie řízení |
používá znalosti teorie elektrických strojů |
používá základní znalosti z výkonové elektroniky |
používá základní znalosti z elektrických pohonů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používá programovací jazyk C |
používá simulační nástroje, zejména MATLAB |
vysvětlit funkci základních výkonových polovodičových měničů |
vysvětlit funkci asynchronního motoru a synchronních strojů |
používat PID regulátory a základy teorie řízení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat matematicky komponenty elektrických pohonů a modely motorů |
navrhnout simulační modely měničů a elektrických pohonů |
analyzovat model pohonu pomocí frekvenčních přenosů a chrakteristik |
analyzovat elektrický pohon pomocí stavových rovnic |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout regulační algoritmus elektrických pohonů s asynchronním motorem |
navrhnout regulační algoritmus elektrických pohonů se synchronním motorem |
navrhnout regulační algoritmus elektrických pohonů s BLDC motorem |
navrhnout regulační algoritmus elektrických pohonů se spínaným a synchronním reluktančním motorem |
navrhnout nadřazené řízení pohonu |
analyzovat spektrum signálu a navrhnout základní číslicové filtry |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
používá moderní měřící techniku a debugovací nástroje a je schopen validovat komplexní řídící algoritmy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|