|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / TS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
TS2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie elektrických strojů 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEV/SNTES
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V návaznosti na předmět TES doplnit a rozšířit znalosti o vybrané problémy z problematiky elektrických strojů. Uvést výpočetní metody pro analýzu parazitních efektů při jejich provozu a rozšířit dosavadní znalosti o chování elektrických strojů bez zanedbání některých parametrů. Získat nové znalosti z oblasti strojů s permanentními magnety, reluktančních strojů a elektronicky komutovaných strojů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na cvičeních, odevzdání vypracovaných elaborátů.
Zkouška: Znalost a pochopení probrané látky.
|
Obsah
|
1 Rozptylová indukčnost vinutí, výpočtové určení napětí nakrátko transformátoru.
2 Transformátor nakrátko, dělící plocha transformátoru.
3 Činitelé vinutí a jejich vliv na vyšší harmonické.
4 Časové a prostorové harmonické v asynchronním stroji, asynchronní a synchronní parazitní momenty.
5 Kružnicový diagram asynchronního stroje jako kruhová inverze impedanční přímky.
6 Budící pole synchronních strojů.
7 Návrh buzení elektricky buzených synchronních strojů, Potierova reaktance.
8 Návrh buzení synchronních strojů s permanentními magnety, rozptyl permanentních magnetů.
9 Ztráty v permanentních magnetech a jejich určení.
10 Kružnicový diagram synchronního stroje při uvažování odporu kotvy.
11 Charakteristiky synchronních strojů s permanentními magnety, optimální provoz.
12 Bezkartáčové stejnosměrné stroje - provoz a specifika z hlediska návrhu.
13 Synchronní reluktanční stroje - konstrukční řešení, provozní charakteristiky, optimální provoz.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory jsou studentům k dispozici v systému Courseware se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mukerji, S.K., Khan, A.S., Singh, Y.P. Electromagnetics for electrical machines. CRC Press, 2015. ISBN 978-149870915-6.
-
Základní:
Bartoš, Václav. Elektrické stroje I,II. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1986.
-
Základní:
Bašta, Jan; Chládek, Jaroslav; Mayer, Imrich. Teorie elektrických strojů. 1. vyd. Praha : SNTL, 1968.
-
Základní:
Bartoš, Václav. Teorie elektrických strojů. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-509-7.
-
Rozšiřující:
Hanselman, Duane. Brushless permanent magnet motor design. 2nd ed. Cranston : The Writers' Collective, 2003. ISBN 1-932133-63-1.
-
Rozšiřující:
Hendershot, J. R.; Miller, T. J. E. Design of brushless permanent-magnet motors. Hillsboro : Magna Physics Publishing, 1994. ISBN 978-1-881855-03-3.
-
Rozšiřující:
Petrov, G. Elektrické stroje 1, 2. Akademia Praha, 1980.
-
Rozšiřující:
Hrabovcová, Valéria. Moderné elektrické stroje. 1. vyd. Žilina : Žilinská univerzita, 2001. ISBN 80-7100-809-5.
-
Rozšiřující:
Boldea, I. Reluctance synchronous machines and drives. Oxford : Clarendon Press, 1996. ISBN 0-19-859391-0.
-
Rozšiřující:
Krishnan, R. Switched reluctance motor drives: Modeling, simulation, analysis, design, and applications. CRC Press, 2017. ISBN 978-142004164-4.
-
Rozšiřující:
Boldea, I. Synchronous generators, second edition. CRC Press, 2015. ISBN 978-149872355-8.
-
Doporučená:
Bianchi, N. Electrical machine analysis using finite elements. CRC Press, 2017. ISBN 978-142005787-4.
-
Doporučená:
Boguslawsky, I., Korovkin, N., Hayakawa, M. Large A.C. Machines: Theory and investigation methods of currents and losses in stator and rotor meshes including operation with nonlinear loads. Springer Japan, 2016. ISBN 978-443156475-1.
-
Doporučená:
Marius Rosu, et. al. Multiphysics Simulation by Design for Electrical Machines, Power Electronics and Drives. Piscataway, USA, 2018. ISBN 978-1-119-10344-8.
-
Doporučená:
Štěpina, Jaroslav. Prostorové fázory jako základ teorie elektrických strojů. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1993. ISBN 80-7082-089-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
6
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat funkční principy elektrických strojů |
popsat Lenzův, Faradayův a Hopkinsonův zákon |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
řešit nelineární magnetické obvody |
analyzovat úlohy magnetického pole |
aplikovat základní matematické operace a elektrotechnické vztahy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat komponenty magnetického pole v elektrických strojích |
určit způsob řešení buzení daného typu stroje |
určit orientační vlastnosti daného typu stroje na základě jeho topologie |
popsat provozní charakteristiky strojů bez zanedbání některých parametrů |
popsat podmínky optimálního provozu elektrických strojů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řešit i složité teoretické rozbory elektrických strojů |
řešit rozbor polí v elektrických strojích |
vypočítat charakteristiky strojů s danými parametry |
přizpůsobit návrh stroje pro optimální provoz |
provádět speciální měření |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší technické problémy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|