|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEV / VEL2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEV
/
VEL2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Výkonová elektronika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEV/SNVEL, KEV/SNVKE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů v oblasti výkonových polovodičových měničů. Studenti získají znalosti z oblasti pokročilých topologií výkonových polovodičových měničů, zejména se seznámí s možnostmi sériového nebo paralelního řazení komplexních měničových celků, pokročilých metod řízení střídačů napěťového typu, vícehladinových měničů, měničů proudového typu a měničů rezonančních. Studenti se naučí navrhovat komponenty vstupních a výstupních filtrů měničů. Dále získají znalosti v oblasti detailní analýzy a návrhu polovodičových měničů a budou schopni využít pokročilé algoritmy řízení měničů ve střídavých i stejnosměrných pohonech.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Účast na cvičeních a aktivní znalost látky probírané na cvičeních. Průběžné hodnocení formou testů.
Zkouška: Kombinovaná - vstupní test (min. 50% bodů, žádná z otázek nesmí být zodpovězena na nula bodů) + ústní část.
|
Obsah
|
1. Pulzní měniče - paralelní a sériová spojení.
2. Pulzní měniče - vícekvadrantová spojení, návrh vstupního filtru.
3. Napěťový střídač a pulzní usměrňovač - pokročilé algoritmy řízení.
4. Napěťový střídač a pulzní usměrňovač - návrh vstupního a výstupního filtru, synchronizace.
5. Vícehladinové měniče - NPC, FLC, pokročilé algoritmy řízení, problematika balancování napětí.
6. Vícehladinové měniče - CHB, NPP, pokročilé algoritmy řízení, problematika balancování napětí.
7. Proudové střídače - měnič s mezifázovou komutací, paralelní proudový střídač, řízení.
8. Proudový pulzní usměrňovač - schéma, princip činnosti, algoritmy řízení.
9. Přímé měniče kmitočtu - schéma, metody analýzy a řízení, maticový popis, komutace. Cyklokonvertory.
10. Vícefázové měniče.
11. Sériové a paralelní spojení usměrňovačů.
12. Rezonanční měniče.
13. Rezonanční měniče.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Tomáš Glasberger, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. Ing. Pavel Drábek, Ph.D. (8%),
Doc. Ing. Tomáš Glasberger, Ph.D. (76%),
Ing. Martin Jára, Ph.D. (8%),
Doc. Ing. Martin Pittermann, Ph.D. (8%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Tomáš Glasberger, Ph.D. (54%),
Ing. Zdeněk Kehl (15%),
Ing. Pavel Krýsl (8%),
Ing. Jan Michalík, Ph.D. (15%),
Doc. Ing. Martin Pittermann, Ph.D. (8%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Vondrášek František. Výkonová elektronika. Svazek 3, Měniče s vlastní komutací a bez komutace. Část 1, Pulsní měniče. Plzeň, 2012. ISBN 978-80-261-0143-7.
-
Základní:
Vondrášek František. Výkonová elektronika. Svazek 3, Měniče s vlastní komutací a bez komutace. Část 2, Měniče kmitočtu a střídavého napětí. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0688-3.
-
Rozšiřující:
Bin Wu. High-power converters and AC drives. Hoboken, 2006. ISBN 978-0-471-73171-9.
-
Rozšiřující:
Geyer Tobias. Model Predictive Control of High Power Converters and Industrial Drives. Chichester, 2017. ISBN 978-1-119-01090-6.
-
Rozšiřující:
Power Electronics Converters
(Monmasson Eric)
-
Doporučená:
Vondrášek František. Projektování výkonových polovodičových měničů : vybrané stati. Plzeň, 2008. ISBN 978-80-7043-653-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
13
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
7
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat matematicky elektrický obvod |
řešit diferenciální rovnice numericky a analyticky |
vysvětlit funkci základních typů výkonových polovodičových měničů
|
vysvětlit funkci základních typů pohonů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
sestavit blokové regulační schéma střídavého nebo stejnosměrného pohonu |
navrhnout základní řídicí algoritmus měniče napěťového typu |
sestavit simulační model měniče nebo pohonu |
sestavit měřící a experimentální pracoviště |
používat měřící přístroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat detailně schéma a funkci napěťových i proudových typů měničů |
popsat schéma a funkci paralelně pracujících měničů, zejména usměrňovačů a pulzních měničů |
popsat vybrané algoritmy pokročilého řízení měničů |
popsat postup návrhu základních komponent filtrů výkonových polovodičových měničů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
užívat známé topologie měničů pro návrh vlastního výkonového obvodu |
použít pokročílé algoritmy řízení měničů |
navrhnout simulační model měniče včetně algoritmů řízení |
vyhodnotit řádně experimentální nebo simulační výsledky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|