|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / ADJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
ADJ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Adjuvatika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět shrnuje výčet základních kompenzačních pomůcek pro lokomoci a sebeobsluhu. Zařazuje jednotlivé pomůcky podle povahy jednotlivých činností a v rámci cvičení učí studenty se základními typy zacházet a zdůrazňuje parametry nezbytné pro správný výběr pomůcky.
|
Požadavky na studenta
|
100% účasti
seminární práce na zadané téma, ověření praktických dovedností
zápočtový test
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Definice adjuvatik a jejich rozdělení, úloha těchto pomůcek při sebeobsluze pacienta
2. Úloha vertikalizace pacienta a bipedální lokomoce v rehabilitačním procesu
3. Pomůcky pro nácvik vertikalizace, berle, podpažní berle, chodítka, bradla
4. Pomůcky pro přenesení pacienta do vany, madla, antidekubitní podložky
5. Nájezdy a zvedací plošiny
6. Mechanické vozíky rozdělení, doplňky
7. Elektrické vozíky a jejich doplňky
8. Vozíky účelové a sportovní
9. Pomůcky pro sebeobsluhu, podavače, navlékače punčoch a konflíků, potřeby pro domácnost upravené na ovládání jednou rukou
10. Bezdotyková hygienická zařízení, úpravy osobních automobilů přepravujících zdravotně postižené
11. Dostupnost, indikace a správný výběr pomůcek. Úpravy výpočetní techniky pro ovládání zdravotně postiženým
Cvičení:
1. Základy bezpečnosti při používání kompenzačních pomůcek
2. Nácvik chůze na bradlech, vertikalizace za pomoci fixních ortéz u žebřin
3. Nácvik chůze na podpažních berlích, správné nastavení
4. Nácvik chůze s francouzskými berlemi a jejich nastavení. Chůze o jedné holi
5. Používání nájezdů a zvedacích plošin
6. Nasedání do motorových vozidel a ukládání vozíků
7. Přemisťování do vany pomocí zvedáku
8. Překonávání architektonických bariér na vozíku
9. Využití a údržba elektrického vozíku, Sportovní pomůcky a jejich využití
10. Zvládnutí běžných hygienických činností podle typu postižení. Příprava jídel jednou rukou, při použití
kompenzačních pomůcek
11. Základní údržba a běžné opravy prováděné zdravotně postiženým
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Zikl, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
-
Doporučená:
Bubeníčková, Hana; Karásek, Petr; Pavlíček, Radek. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. 1. vyd. Brno : TyfloCentrum Brno, 2012. ISBN 978-80-260-1538-3.
-
Doporučená:
Lusardi, Michelle M.; Jorge, Milagros "Millee"; Nielsen, Caroline. Orthotics & prosthetics in rehabilitation. 3rd ed. St. Louis : Saunders, 2013. ISBN 978-1-4377-1936-9.
-
Doporučená:
FOPTO. Ortopedická protetika. FOPTO, 2005.
-
Doporučená:
FOPTO. Ortopedická protetika. Praha: FOPTO, 2005.
-
Doporučená:
Žižka, Zdeněk. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha : Národní rada osob se zdravotním postižením ČR, 2012. ISBN 978-80-87181-07-2.
-
Doporučená:
Bartoňová, Miroslava; Opatřilová, Dagmar,; Vítková, Marie. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu : texty k distančnímu vzdělávání. 2013. ISBN 978-80-7315-242-0.
-
Doporučená:
Sosna, Antonín. Základy ortopedie. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2001. ISBN 80-7254-202-8.
-
Doporučená:
Půlpán, Rudolf. Základy protetiky. Vydání 1. 2011. ISBN 978-80-260-0027-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
73
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat základní etiologii a patogenezi vad korigovatelných technickými pomůckami |
popsat rozdělení a organizaci oboru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porovnat vhodnost materiálu vzhledem k postupu výroby |
vybrat vhodný materiál ke stavbě ortotické či protetické pomůcky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat kompenzační pomůcky pro jednotlivá zdravotní postižení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyšetřit klienta, navrhnout vhodnou pomůcku a edukovat klienta i rodinné příslušníky pro použití i údržbu pomůcky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|