|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / CF5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
CF5
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Cvičení z fyzioterapie 5
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Cvičení z fyzioterapie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
14
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KFE/LTVF4 nebo KFE/LTV4N a KFE/FTF5 nebo KFE/FTF5N a KFE/CF4
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s pracovištěm s vymezením jednotlivých částí fyzioterapeutického zařízení a s provozem. Kategorizovat a upřesnit diagnózy a zdravotní problémy pacientů. Výklad obsahuje postup zahrnující veškeré prvky péče o klienta od komplexního vyšetření až po cílenou komprehenzivní rehabilitaci v neurologii. Vše je aplikováno prakticky v konkrétní situaci.
|
Požadavky na studenta
|
Ověření praktických znalostí a dovedností, hodnocení přístupu studenta/ky v praxi s cíleným vyšetřením a vedením cvičení včetně instruktáže na základě získaných teoretických znalostí 1., 2. ročníku a 3. ročníku ZS.
Docházka v hodinách 100 % s aktivní účastí.
|
Obsah
|
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek a hodin cvičení předmětů Vyšetřovací metody hybného systému, Fyzikální terapie a Léčebná tělesná výchova a teorie klinických oborů.
Diagnostika a terapie dle diagnóz a zaměření daného oddělení.
Na lůžkových interních odděleních včetně JIP prováděná terapie dle interní dekompenzace, nejčastěji při problémech kardiorespiračního systému, žilní insuficienci a DM. LVT při inkontinenci.
Na oddělení ambulantní a lůžkové rehabilitace individuální postupy vedeného cvičení při vertebrogenních algických syndromech s využitím prvků měkkých technik s důrazem na správnou funkci HSS. Automobilizace s cílenou edukací školy zad.
Adekvátní cílená vyšetření a metodika terapie u pacientů s diagnózou periferní parézy HK i DK. Postupy reedukace pohybů se stimulací paretických svalů.
Metodika LTV u neurologických diagnóz, možnosti fyzioterapie při lézích PNS i CNS v akutních i postakutních fázích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
- Umění fyzioterapie: rehabilitace, diagnostika, léčba, prevence.. Příbor: Marika Bajerová.
-
Doporučená:
Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
-
Doporučená:
Funkční svalový test. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-208-5.
-
Doporučená:
Hromádková, J. a kol. Fyzioterapie. H+H Jinočany, 1999.
-
Doporučená:
Janda, Vladimír; Pavlů, Dagmar. Goniometrie. 1. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1993. ISBN 80-7013-160-8.
-
Doporučená:
Haladová, E. a kol. Léčebná tělesná výchova - cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
-
Doporučená:
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
-
Doporučená:
Rychlíková, Eva. Manuální medicína : průvodce diagnostikou a léčbou vertebrogenních poruch. Praha : Maxdorf, 2004. ISBN 80-7345-010-0.
-
Doporučená:
Jebavá. Míčkujeme pro zdraví. Bellis, 1997.
-
Doporučená:
Opavský, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc, 2003.
-
Doporučená:
Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
-
Doporučená:
Pfeiffer, Jan. Neurologie v rehabilitaci : pro studium a praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
-
Doporučená:
Lippertová - Grunerová, M. Neurorehabilitace. GALEN, 2005.
-
Doporučená:
Gúth, Anton. Propedeutika v rehabilitácii. 1. vyd. Bratislava : Liečreh, 1994. ISBN 80-900463-9-8.
-
Doporučená:
časopisy a noviny. Rehabilitace a fyzikální lékařství, Bulletin UNIFY, Rehabilitácia,Sestra, Zdravotnické noviny.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Doporučená:
Gúth, A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Liečreh Bratislava, 1998.
-
Doporučená:
GROSS, Jeffrey M., FETTO, Joseph a SUPNICK, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
Doporučená:
Haladová, Eva; Nechvátalová, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 2. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2003. ISBN 80-7013-393-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
168
|
Celkem
|
168
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat jednotlivé složky zdravotnické dokumentace u vertebrogenního algického syndromu a periferních paréz |
charakterizovat specifika anamnestických údajů u vertebrogenního algického syndromu |
popsat metodiky vedoucí k aktivaci hlubokého stabilizačního systému |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
v oblasti interních chorob, vertebrogenního algického syndromu a periferních paréz vybrat ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebrat anamnézu, relevantními metodami vyšetřit pacienta
|
navrhnout a aplikovat odpovídající fyzioterapeutickou intervenci analytickými metodikami a metodikami směřujícími k aktivaci hlubokého stabilizačního systému. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat jednotlivé složky zdravotnické dokumentace v neurologii |
charakterizovat metodiky na neurofyziologickém podkladu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v oblasti neurologie vybrat ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebrat anamnézu, relevantními metodami vyšetřit pacienta |
navrhnout a aplikovat odpovídající fyzioterapeutickou intervenci metodami na neurofyziologickém podkladu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|