|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / FD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
FD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fyzioterapie dětí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
15 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět studenty seznamuje se základy fyziologického vývoje dětí do 3 let a patologickými odchylkami ve vývoji, s využitím vývojové kineziologie jako diagnostiky a terapie a využitím handlingu k podpoře vývoje dítěte do 1 roku. Jeho cílem je, aby se studující naučili realizovat vývojovou kineziologii za účelem diagnostiky u dětí s porušeným motorickým vývojem, navrhovat léčebná opatření a aplikovat prakticky léčebný handling u odchylek od normálního vývoje u dětí do 3 let. Na základě principů vývojové kineziologie se naučí navrhovat metody k ovlivnění patologických odchylek.
|
Požadavky na studenta
|
80% docházka
zápočtový test s úspěšností na 75%
demonstrace dovedností
|
Obsah
|
1. Fyziologický vývoj dětí do 3 let.
2. Milníky ve vývoji, patologické odchylky.
3. Handling - teorie a praxe.
4. Vojtova reflexní lokomoce u dětí do 1 roku.
5. Patologický vývoj - šikmý krk, přetrvávající predilekce hlavy, dysplazie kyčelního kloubu, centrální koordinační porucha.
6. Centrální koordinační porucha.
7. Přetrvávání primárních reflexů.
8. Praktické rady - výběr kočárku, autosedačky, šátkování, nosítka.
9. Vývoj chůze, dětská noha, výběr botiček.
10. Význam vývojové kineziologie jako diagnostického nástroje.
11. Opakování, videa, rozbor videí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Skaličková-Kováčiková, Věra. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. První vydání. 2017. ISBN 978-80-270-2292-2.
-
Základní:
Skaličková-Kováčiková, Věra. Problémy kojenců v motorice, terapie Vojtovou metodou. Praktická informace nejen pro rodiče. Vyd. 1. Olomouc: RL-Corpus, 2023. ISBN 978-80-11-0294-0.
-
Doporučená:
Dylevský, Ivan. Dětský pohybový systém. Olomouc : Poznání, 2012. ISBN 978-80-87419-18-2.
-
Doporučená:
KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě 2. 100 her a nápadů pro děti do 4 let. 1. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-7053-4.
-
Doporučená:
KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě. 99 nápadů jak si hrát s miminkem 2. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-5313-1.
-
Doporučená:
Čápová, Jarmila. Od posturální ontogeneze k terapeutickému konceptu. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7329-418-2.
-
Doporučená:
KAČÍRKOVÁ, Michaela, RYBOVÁ, Zuzana. Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem - Fyzioterapeutky dětem. Praha - Euromedia Group, a. s. ? ESENCE, 2022. ISBN 978-80-242-8004-2.
-
Doporučená:
Hellbrügge, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte : psychomotorický vývoj kojence. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3457-6.
-
Doporučená:
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy. Opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. vyd.. Statenice: Fronte, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.
-
Doporučená:
Skaličková-Kováčiková,Věra. Vojtova metoda není jen technika. 1. vyd.. Olomouc: RL-Corpus, 2020. ISBN 978-80-270-8760-0.
-
Doporučená:
VOJTA,Václa;PETERS, Annegret. Vojtův princip. 3. vyd.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat rozdělení dětského věku a charakterizovat jednotlivá věková období |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
testem ověřit psychomotorický vývoj jedince |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje jednotlivá vývojová stádia
|
popíše vývoj zdravého dítěte v jednotlivých trimenonech
|
charakterizuje patologický vývoj v jednotlivých vývojových stádiích
|
vysvětlí rozdíly mezi využitím Vojtovy metody, handlingem a dynamickou neuromuskulární stabilizací
|
vyjmenuje důsledky odchylek od normálního vývoje |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzuje vývoj dítěte v jednotlivých stádiích
|
vytvoří plán terapie
|
formuluje kvalitativní a kvantitativní změny ve vývoji
|
navrhne terapii prostřednictvím handlingu
|
provádí prakticky handling
|
vyhodnocuje výsledky terapie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|