|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / KIP3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
KIP3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Kineziologie a patokineziologie 3.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
73 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zabývá mechanikou a biomechanikou pohybového systému lidského těla. Zabývá se tělem jako tělesem. Popisuje podstatu normálního a patologického pohybu, jeho typů, posturálních funkcí, volních a automatických pohybů. Přihlíží k běžným činnostem, lokomoci a manuálním činnostem a jejich poruchám.
|
Požadavky na studenta
|
test se 70% úspěšností
průběžná evaluace
|
Obsah
|
Přednášky
1. Horní končetina jako celek. Jemná motorika. Kineziologie a patokineziologie ramenního kloubu.
2. Plexus brachialis - stavba, porucha horního a dolního typu.
3. Kineziologie a patokineziologie loketního kloubu.
4. Kineziologie a patokineziologie zápěstních kloubů a kloubů palce.
5. Kineziologie a patokineziologie ruky. Diferencované pohyby ruky.
6. Úchop - rozdělení, typy úchopů.
7. Úžinové syndromy horní končetiny.
8. Kineziologie a patokineziologie - thoracic outlet syndrom.
9. Kineziologie a patokineziologie hrudníku - funkce bránice, dýchání.
10. Kineziologie a patokineziologie - impingement syndrom ramenního kloubu.
11. Kineziologie a patokineziologie - impingement syndrom kyčelního kloubu.
12. Kineziologie a patokineziologie - ontogeneze, formativní vliv svalů v oblasti kyčelního kloubu a nohy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kott, O. Anatomie pro fyzioterapeuty. Kineziologie. Plzeň, DTP Maurea, 2000. ISBN 80-902876-0-3.
-
Doporučená:
Nedoma, Jiří. Biomechanika lidského skeletu a umělých náhrad jeho částí. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1227-5.
-
Doporučená:
Véle, František. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
-
Doporučená:
Dylevský, Ivan. Kineziologie : základy strukturální kineziologie. Vyd. 1. Praha : Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-324-0.
-
Doporučená:
Dylevský, Ivan. Obecná kineziologie. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1649-7.
-
Doporučená:
Kott, Otto. Předpoklady pohybu. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2013. ISBN 978-80-261-0215-1.
-
Doporučená:
Vyskotová, Jana. Speciální a aplikovaná kineziologie. Ostravská univerzita, Ostrava 2013, 2013.
-
Doporučená:
Kott, Otto. Speciální kineziologie. Plzeň : Škola Dr. Ilony Mauritzové, 2000. ISBN 80-902876-0-3.
-
Doporučená:
Kapandji, Adalbert Ibrahim. The physiology of the joints / Volume 1, The upper limb. 6th ed. Edinburgh : Elsevier, 2007. ISBN 978-0-443-10350-6.
-
Doporučená:
Kapandji, Adalbert Ibrahim. The physiology of the joints / Volume 2, Lower limb. 5th ed. Edinburgh : Elsevier, 2002. ISBN 978-0443036187.
-
Doporučená:
Kapandji, Adalbert Ibrahim. The physiology of the joints / Volume 3, The spinal column, pelvic girdle and head. 6th ed. Edinburgh : Elsevier, 2008. ISBN 978-0-7020-2959-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat plexus brachialis |
popsat klouby horní končetiny |
vysvětlit fyziologii dýchání |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše kineziologii a patokineziologii kloubů horní končetiny, typy úchopů a koordinované pohyby ruky pro zajištění manuálních činností |
popíše kinezilogické předpoklady vzniku funkčních a strukturálních poruch vybraných oblastí pohybového systému |
popíše průběh nervů horní končetiny a jejich inervační oblast |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikuje klinické příznaky u funkčních a strukturálních poruch v oblasti horní končetiny, hrudníku, pánve, kyčelního kloubu a nohy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|