|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / MFP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
MFP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Morfologická a funkční patologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět studenty seznamuje se základními obecně patologickými fenomény a s nejdůležitějšími nemocemi jednotlivých orgánových systémů. Cílem studia je zároveň poskytnout ucelený obraz o etiologii, patogenezi a patomorfologii chorobných procesů a vytvořit solidní základ, na kterém budou stavět ostatní laboratorní obory.
|
Požadavky na studenta
|
2x průběžné zkoušení
zápočtový test
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Zdraví, nemoc, morbidita, mortalita, letalita, incidence, prevalence. Regulační povaha nemoci. Programovaná smrt. Nemoc a její příčiny. Etiologie a patogeneze nemocí. Fyzikální příčiny onemocnění. Chemické příčiny onemocnění. Geneticky podmíněné choroby. Patologická imunitní odpověď.
2. Patofyziologie buňky, patofyziologická dynamika poškození buňky. Patofyziologie celulárního transportu. Smrt organizmu a smrt buňky (nekróza a apoptóza). Typy nekrozy a její hojení. Infarkt - definice, typy infarktů. Gangréna. Atrofie.
3. Dystrofie z poruch metabolismu bílkovin. Inkluze. Amyloidóza. Diabetes mellitus. Pigmentace. Ikterus (příčiny,
typy).
4. Zánět, typy zánětů, mikroskopické a makroskopické nálezy. Záněty specifické. Celkové infekce (bakteremie, sepse, pyémie)
5. Progresivní změny. Regenerace. Reparace. Hypertrofie, hyperplazie. Metaplazie, dysplazie a prekancerózy.
6. Úvod do onkopatologie. Obecné vlastnosti nádorů. Morfologie nádorů. Vlastnosti maligních nádorů na buněčné
úrovni. Klasifikace nádorů. Grading, paging. Nádorové markery diagnostické, prognostické a prediktivní. Benigní a
maligní nádory mezenchymové. Hematologické nádory. Benigní a maligní epitelové nádory.
7. Patofyziologie krve. Příčiny a projevy oběhové insuficience. Trombóza. Hemoragie, hemoragická diatéza. Embolie. Šok.
8. Patologie a patofyziologie kardiovaskulárního systému. Nemoci srdce a cév.
9. Patologie a patofyziologie respiračního systému.
10. Patofyziologie trávení a vstřebávání. Patologie GIT. Nemoci jater, pankreatu, žlučníku a žlučových cest.
11. Patofyziologie vylučování. Homeostáza. Acidobazická rovnováha. Patologie ledvin a vývodných cest močových. Patologie prostaty.
12. Patologie pohlavního systému mužského a ženského. Nemoci prsní žlázy.
13. Patologie nervového a endokrinního systému Nemoci pohybového systému.
Cvičení
1. Metody odběru a zpracování materiálu k patologickému vyšetření.
2. Cytologické vyšetřování.
3. Morfologická charakteristika regresivních změn.
4. Morfologická charakteristika zánětů.
5. Morfologická charakteristika progresivních změn.
6. Morfologická charakteristika nádorů I.
7. Morfologická charakteristika nádorů II.
8. Morfologické změny při poruchách cirkulace.
9. Histopatologie nemocí srdce a cév.
10. Histopatologie nemocí respiračního systému.
11. Histopatologie nemocí GITu.
12. Histopatologie nemocí vylučovacího a pohlavního systému.
13. Histopatologie vybraných chorob CNS a nemocí štítné žlázy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NEČAS, Emanuel a kol. Obecná patologická fyziologie. 5., upravené vydání.. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4633-6.
-
Základní:
BÁRTOVÁ, Jarmila. Přehled patologie. 2. vydání.. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4775-3.
-
Doporučená:
PÁVKOVÁ GOLDBERGOVÁ, Monika, Kamil ĎURIŠ, Jaromír GUMULEC, Jaromír GUMULEC, Adam PAŽOUREK a Anna VAŠKŮ. Patofyziologie v obrazech. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita - Lékařská fakulta, 2016. ISBN 978-80-210-8323-3.
-
Doporučená:
MAČÁK, Jirka a Jana MAČÁKOVÁ. Patologie. 3., doplněné a přepracované vydání.. Praha : Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3507-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat buněčné organely na celulární a subcelulární úrovni |
popsat anatomii orgánových soustav |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat základní fyziologické principy do klinické problematiky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje etiologii, patogenezi a patomorfologii chorobných procesů |
vysvětlí možnosti patologie v diagnostice, prognozování i predikci chorob |
prokazuje široké znalosti o metodách vyšetřování v histopatologii a cytologii. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
logicky odvodí příčinu poruchy konkrétního orgánu a možné komplikace |
používá patologickou terminologii |
odebírá a zpracovává materiál k patologickému vyšetření |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|