|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PATO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PATO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Patologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/PATO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoretický a předpokládá aplikací znalostí v něm získaných do ostatních předmětů a do praxe všeobecné sestry. Zahrnuje oblast patologické anatomie a patologické fyziologie.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách test na 80 %, ústní zkouška
|
Obsah
|
Metody patologie. Pitva, nekropsie, biopsie. Nemoc a její příčiny. Vnitřní příčiny nemoci. Zevní příčiny nemoci. Příznaky nemoci. Regresivní změny. Nekróza, dekubitus a gangréna. Atrofie a dystrofie. Poruchy metabolizmu proteinů, amyloidóza, hyalinní a fibrinoidní degenerace. Poruchy metabolizmu tuků a cukrů. Poruchy metabolizmu vody a minerálů. Zánět. Definice, charakteristika a projevy zánětu. Zánět nespecifický, formy nespecifických zánětů. Zánět specifický, charakteristika. Infekce a imunita. Infekční nemoc a její příznaky. Bakteriémie, sepse, pyémie, septický šok, poruchy imunity. Alergie, formy alergických reakcí, projevy alergie. Imunodeficience, formy a příčiny. Progresivní změny. Regenerace a reparace. Hypertrofie a gyperplazie. Metaplazie a dysplazie. Nádory benigní a maligní, charakteristika, rozdělení a projevy. Nemoci krve a krvetvorby. Leukopenie a agranulocytóza. Anémie, formy, etiologie a patogeneza.Hemoblastózy a hemoblastómy. Krvácivé stavy, projevy, příčiny. Nemoci srdce a cév. Nemoci arterií. Ateroskleróza, etiologie, patogenéza a prevence. Hypertenze a hypertenzní nemoc. Nemoci žil, formy, projevy, komplikace. Ischemická choroba srdeční. Angina pectoris a infarkt myokardu. Endocarditis, myocarditis a pericarditis. Srdeční vady, formy, etiologie a patogenéza. Srdeční nedostatečnost, projevy, příčiny. Patologie zažívacího traktu. Poruchy motility, trávení a vstřebávání. Malabsorpční syndrom. Gastritis. Vředová choroba žaludku a duodena. Infekční nemoci střevní. Crohnova nemoc a colitis ulcerosa. Karcinom tlustého střeva. Náhlé příhody břišní. Appendicitis, pancreatitis, peritonitis. Ileus, etiologie a patogeneza. Záněty jater. Cirhóza. Nádory jater. Nemoci žlučníku a žlučových cest. Patologie dýchacího ústrojí. Zánětlivé nemoci dýchacích cest. Angina. Pneumonie a bronchopneumonie. Intersticiální pneumonie. Poruchy vzdušnosti plic. Embolie. Plicní hypertenze. Cor pulmonale. Tuberkulóza plic. Karcinom plic. Nemoci ledvin a vývodných cest močových.Glomerulonefritis. Nefrózy, těhotenská nefróza. Nefrolitiáze. Cystitis. Intersticiální nefritis a pyelonefritis. Selhání ledvin, urémie. Karcinom ledvin. Patologie ženského pohlavního ústrojí.Vulvovaginitis, mikrobiální obraz poševní. Endometrióza. Endometritis. Adnexitis, formy, projevy, komplikace. Rakovina děložního čípku a hrdla. Prekancerózy čípku a hrdla. Nádory ovaria. Mimoděložní těhotenství, etiologie a patogeneza.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Silbernagl, S. a kol. Atlas patofyziologie.. Grada. Praha2012.
-
Doporučená:
Povýšil, C. a kol. Obecná patologie. Galén. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Fakan, F. Přehled patologie pro bakalářské zdravotnické obory.. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1054-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat zánět a charakterizovat jeho formy |
charakterizovat regresivní a progresivní změny |
klasifikovat nádory |
vysvětlit základní nemoci krve, krvetvorby, srdce a cév |
charakterizovat patologii zažívacího, dýchacího a urogenitálního systému
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat projevy zánětu |
používat patologickou terminologii |
odlišit benigní od maligních nádorů |
rozpoznat náhlé příhody břišní |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|