|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PDF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PDF
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Palpační dovednosti
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 22
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
22 / 22
|
9 / 22
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KTB/ANA2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozšířit palpační schopnosti a dovednosti studentů, seznámit studenty s dalšími (alternativními) technikami palpace, které jsou nad rámec normální výuky.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka 75%, test
|
Obsah
|
1. Základy palpačních technik ? teorie
2. Odlišení jednotlivých palpovatelných etáží - palpace na úrovni kůže, podkoží, fascie, kloubů a vazů, svalů a kostí.
3. Palpační přesnost, palpační iluze.
4. Palpace významných struktur HKK,
5. Palpace významných struktur DKK,
6. Palpace významných struktur hlavy a krku,
7. Palpace významných struktur trupu,
8. Alternativní techniky palpace - palpace pulsu, akupunkturních bodů, energie, kraniosakrálního rytmu, viscerální motility ad.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Čihák, R. Anatomie I.-III. Grada Praha, 1987.
-
Doporučená:
Chaitow, Leon. Palpation and assessment skills : assessment through touch. 3rd ed. Edinburgh : Churchill Livingstone, 2010. ISBN 978-0-443-06935-2.
-
Doporučená:
Hoppenfeld, Stanley. Physical examination of the spine and extremities. Upper Saddle River : Prentice Hall, 1967. ISBN 0-8385-7867-5.
-
Doporučená:
Borovanský, Ladislav. Soustavná anatomie člověka. II. díl. Praha : Státní zdravotnické nakladatelství, 1967.
-
Doporučená:
Simons, David G.; Travell, Janet G.,; Simons, Lois S. Travell & Simons' myofascial pain and dysfunction : the trigger point manual. Volume 1, Upper half of body. 2nd ed. Baltimore : Lippincott Williams & Wilkins, 1999. ISBN 0-683-08363-5.
-
Doporučená:
Gross, J., Fetto, J., Rosen,E.:. Vyšetření pohybového aparátu. Triton Praha, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
22
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat všechny kosti, klouby, svaly, nervový systém a charakterizovat dle funkce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
poznat a ukázat na modelu či preparátu jednotlivé svaly, kosti, klouby a nervový systém |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podrobně je popsat a charakterizovat dle funkce |
vyjmenovat druhy palpace |
zdůvodnit působení na jednotlivých etážích |
analyzovat palpační vjemy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
palpovat významné struktury v jednotlivých etážích na různých částech těla včetně sledování motility orgánů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|