|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PED
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pediatrie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KTB/ANA2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními onemocněními dětského věku.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách
zápočtový test na 70%
|
Obsah
|
Přednášky
1. Základy ošetřování novorozence. Vývoj zdravého dítěte. Rozdělení dětského věku a charakteristika jednotlivých věkových období.
2. Vývoj prenatálně a postnatálně postiženého dítěte, asfyktický syndrom. Psychomotorická retardace.
3. Výživa. Výživa dítěte od kojeneckého věku do dospívání. Obezita, hypertenze, prevence aterosklerózy a
ortopedických vad.
4. Nemoci srdce a krevního oběhu - Vrozené srdeční vady. Získaná onemocnění srdce. Neurocirkulační astenie.
Hypertenze. Kardiomyopatie.
5. Choroby dýchacího ústrojí - Anatomické a funkční zvláštnosti respiračních chorob u kojenců a malých dětí, hlavní příznaky. Rýma, zánět vedlejších dutin, adenoidní vegetace, angína, zánět hltanu a hrtanu, zánět průdušek a průdušinek, zánět plic a pohrudnice. Cystická fibrosa. Bronchiální astma. Vývoj imunity dítěte a alergická onemocnění. Dermorespirační syndrom. Pollinosis. Aspirační syndrom.
6. Choroby trávicího ústrojí - Akutní poruchy výživy u kojenců a větších dětí - klinické příznaky, léčba. Funkční
poruchy trávicího ústrojí, acetonemické zvracení, vrozené vady trávicího ústrojí. Zánětlivá a parazitární
onemocnění trávicího ústrojí. Choroby jater a slinivky břišní. Poruchy metabolismu.
7. Choroby ledvin a močových cest - Funkční zvláštnosti urologického ústrojí u dětí. Vrozené anomálie. Akutní a
chronické záněty ledvin a močových cest. Nefrotický syndrom. Močové kameny, nádory ledvin. Anuresa.
Transplantace ledvin, princip hemodialýzy.
8. Nemoci žláz s vnitřní sekrecí - Poruchy štítné žlázy. Poruchy nadledvinek. Poruchy činnosti hypofýzy, poruchy
růstu. Diabetes insipidus, diabetes mellitus v dětském věku. Retentio testis.
9. Další vybrané vnitřní choroby dětského věku - Revmatoidní artritida. Revmatická horečka. Hemofilie.
Trombocytopenie. Akutní selhání základních funkcí. Enkopresis. Akutní a chronická GIT infekce. Náhlé příhody
břišní. Reyův syndrom. Mentální anorexie.
10. Neuroinfekce (Meningitidy, Encephalitidy, Boreliósis). Infekční choroby v dětském věku. Stručný přehled vzácných infekčních onemocnění importovanýh do ČR z ciziny.
11. Náhlé příhody v dětském věku. Hyperpyrexie. Křeče v dětském věku. Aspirace. Stavy bezvědomí. Otravy.
Resuscitace.
12. Úrazy - Úrazy v novorozeneckém a batolecím věku. Sportovní a dopravní úrazy.
13. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slezáková, Lenka. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
Doporučená:
Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
Doporučená:
Hrodek, Otto; Vavřinec, Jan; Houdek, Lubomír. Pediatrie. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-178-5.
-
Doporučená:
Zahálková, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3811-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat anatomii a vysvětlit fyziologii orgánových soustav |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše základní onemocnění dětského věku |
vysvětlí příčiny a důsledky nemocí |
definuje klinický obraz a vyjmenuje možnosti léčby |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řeší základní pediatrické situace |
testem ověřuje psychomotorický vývoj jedince |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|