|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PF
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Patologie a patofyziologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
67 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty se základními obecně patologickými fenomény, etiologií a patogenezí chorobných procesů.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách.
Písemný test s 80% úspěšností.
Ústní zkoušení.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Nemoc a její příčiny. Etiologie a patogeneze nemocí.
2. Regresivní změny. Smrt organizmu a smrt buňky. Apoptóza. Nekróza (typy nekróz a jejich hojení). Infarkt definice, typy infarktů. Gangréna. Atrofie. Ikterus.
3. Zánět, typy zánětů. Záněty specifické. Celkové infekce (bakteriemie, sepse, pyémie).
4. Progresivní změny. Regenerace. Reparace. Hypertrofie, hyperplazie. Metaplazie, dysplazie a prekancerózy.
5. Onkopatologie. Benigní a maligní nádory-charakteristika. Molekulární podstata a příčiny vzniku nádorů. Histogenetická klasifikace nádorů. Nepravé nádory.
6. Místní a celkové poruchy krevního oběhu. Projevy a příčiny cirkulačních poruch. Srdeční insuficience.
7. Patologie kardiovaskulárního systému.
8. Patologie respiračního systému.
9. Patologie gastrointestinálního systému.
10. Patologie vylučovacího systému.
11. Patologie nervového systému.
12. Patologie pohybového systému.
13. Vybrané kapitoly z patologie endokrinního a pohlavního systému. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Silbernagl, Stefan; Lang, Florian. Atlas patofyziologie člověka. Vyd. 1. české. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-7169-968-3.
-
Doporučená:
Máček, Miloš; Radvanský, Jiří. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
-
Doporučená:
Trojan, Stanislav. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1296-2.
-
Doporučená:
Rokyta, Richard. Fyziologie a patologická fyziologie : pro klinickou praxi. 2015. ISBN 978-80-247-4867-2.
-
Doporučená:
Bartůňková, Staša. Fyziologie člověka a tělesných cvičení : učební texty pro studenty fyzioterapie a studia tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1171-6.
-
Doporučená:
Shumway-Cook, Anne; Woollacott, Marjorie H. Motor control : translating research into clinical practice. 3rd ed. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2007. ISBN 0-7817-6691-5.
-
Doporučená:
MAČÁK, J., MAČÁKOVÁ, J., DVOŘÁČKOVÁ, J. Patologie.. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3530-6.
-
Doporučená:
Bártová, Jarmila. Patologie pro bakaláře. 4. vyd. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0794-8.
-
Doporučená:
BÁRTOVÁ, J. Přehled patologie. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-246-2745-8.
-
Doporučená:
Fakan F. Přehled patologie pro bakalářské zdravotnické obory. Praha-Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-1054-2.
-
Doporučená:
Fakan, F. Přehled patologie pro bakalářské zdravotnické obory.. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1054-2.
-
Doporučená:
Povýšil, C., Šteiner, I. Speciální patologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-494-2.
-
Doporučená:
Povýšil, C., Šteiner, I. a kol. Speciální patologie. 1. vyd. Galén 2007. ISBN 978-80-7262-494-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit fyziologii orgánových soustav |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy obecné patologie |
popsat etiologii, patogenezi a následek poruchy funkce vnitřních systémů |
popsat etiologii, patogenezi a následek poruchy funkce pohybového systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozeznat případné prodromální symptomy |
zhodnotit účinek tělesné zátěže na pohybový systém |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
|
|
|
|