|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PFL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PFL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Patofyziologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/PFL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/OP3, KTB/OP3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na znalosti anatomie, histologie a fyziologie. Předmět se zabývá studiem patologických funkcí těla a jeho částí s hlavním zřetelem na patofyziologické pochody v lidském organismu a to takovým způsobem, aby mohly být využity v práci v klinických laboratořích.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na výuce, zápočtový test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Přednášky: 1.Úvod do předmětu. Zdraví, nemoc, morbidita, mortalita, letalita, incidence, prevalence. Regulační povaha nemoci. Programovaná smrt. 2.Patofyziologie buňky, patofyziologická dynamika poškození buňky. Patofyziologie celulárního transportu. 3.Patofyziologie krve I. 4.Patofyziologie krve II. 5.Patofyziologie kardiovaskulárního systému. 6.Patofyziologie trávení a vstřebávání. 7.Patofyziologie respiračního systému. 8.Patofyziologie vylučování. Homeostáza. Acidobazická rovnováha. 9.Patofyziologie endokrinního systému. 10.Patofyziologie imunitního systému. 11.Patofyziologie rozmnožování a těhotenství. 12.Patofyziologie CNS. 13.Patofyziologie svalstva. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Janoušek, R. Fyziologie a patofyziologie. II. Patofyziologie. Avicenum, Praha 1981.
-
Základní:
Trojan, S. a kol. Lékařská fyziologie. Grada, Avicenum Praha 2003.
-
Základní:
Nečas, E. Obecná patofyziologie. Karolinum, Praha 2005.
-
Základní:
Nečas, E. Patologická fyziologie I., II., III. Masarykova Univerzita Brno, 1994.
-
Základní:
Ganong, W., F. Přehled lékařské fyziologie. H+H, Jinočany 1999.
-
Doporučená:
Greenspan, F., S. Basic and Clinical Endocrinology. Apleton and Lange, Norwalk, San Mateo 1997.
-
Doporučená:
Silbernagl, S., Despopoulos, A. Taschenatlas der Physiologie.Thieme, Stuttgart 1993.
-
Doporučená:
Wünsch, Z. a kol. Základy biokybernetiky a modelování. SPN, Praha 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti anatomie a fyziologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit patofyziologické pochody v lidském organismu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
logicky odvodit příčinu poruchy konkrétního orgánu a možné komplikace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|