|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PRO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PRO2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Protetika 2.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zabývá navrhováním, výrobou a aplikací protéz dolních končetin. Cílem je získat základní znalosti o amputačních technikách a jejich technickém řešení, a to se zaměřením na pomůcky pro běžné denní použití a speciální vybavení pro sport.
|
Požadavky na studenta
|
80% účasti na přednáškách
seminární práce na zadané téma
zápočtový test - 75%
demonstrace dovedností
|
Obsah
|
Přednášky
1. Historie protetiky od napoleonských válek po současnost, vývoj jednotlivých vybavení.
2. Rozdělení amputací na vrozené vady, traumatické a plánované. Odlišnosti uvedených skupin v pozdějším protetickém vybavení. Včasné protézování metodou interim, úloha prvního vybavení pro modelaci amputačního pahýlu, prevence flekčních kontraktur
3. Amputační techniky, vliv druhotných onemocnění na hojení pahýlu, fantomové bolesti a základní péče o amputační pahýl.
4. Základy vertikalizace, chůze pomoci bradel, kanadských berlí a francouzských holí
5. Chodidla s pohybem v hlezenním kloubu, typu SACH, dynamická chodidla, speciální chodidla. Jednotlivé fáze kroku.
6. Tubulární skelety, základní stavebnicové modely pro sestavení protéz,
7. Klasifikační systém s přihlédnutím na hmotnost tělesnou aktivitu pacienta
8. Faktory znemožňující používání protézy, speciální vybavení respektující flekční postavení, ortoprotézy
9. Oboustranné amputace, způsob stanovení tělesné výšky, komplikace vybavení, spřažení upínacích bandáží.
10. Úloha závěru v kolenním a loketním kloubu pro práci s protézou.
11. Speciální vybavení pro sport, koupací protézy. Změny v lokomoci osob používajících protézy.
Cvičení
1. Protézy po amputaci v noze, Pyrogov, Chopart, syma I a II., stavba štítové protézy, karbonová planžeta na plantě
2. Velmi dlouhý bércový amputační pahýl, úprava protézového chodidla, uchycení protézy,
3. Standardní bercový pahýl, silikonový návlek, rozložení tlaků v pahýlovém lůžku
4. Ultrakrátký bercový pahýl, použití stehenní objímky, omezení flexe
5. Exartikulace v kolenním kloubu, pahýlové lůžko speciální modelace.
6. Stehenní protéza pro velmi dlouhý amputační pahýl, speciální kolenní klouby
7. Standardní stehenní protéza, silikonové lužko, ISNY systém, pahýlové lůžko se zanořeným hrbolem.
8. Velmi krátký stehenní pahýl, použití měkkého a pevného kříže pro uchycení protézy
9. Exartikulace v kyčelním kloubu, protetické vybavení, specifika při nácviku chůze
10. Hemipelvectomie, způsob protetického vybavení
11. Zvládnutí běžných denních činností, řízení motorových vozidel s protézou.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hadraba, Ivan. Ortopedická protetika. (II. část). 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1296-8.
-
Základní:
Ortopedická protetika: Standardy současných protetických pomůcek. Příloha č. 1, 20/2017. Praha: FOPTO, 2017. ISSN 1212-6705. .
-
Základní:
Půlpán, Rudolf. Základy protetiky. Vydání 1. 2011. ISBN 978-80-260-0027-3.
-
Základní:
HEIM, S. a W. KAPHINGST. Základy protetiky dolních a horních končetin. Praha: Nakladatelství Svoboda, 2002.
-
Doporučená:
GREITEMANN, Bernhard, et al. Amputation und Prothesenversorgung.. Stuttgart: George Thieme Verlag, 2016. ISBN 978-3-13-136154-7.
-
Doporučená:
BAUMGARTNER, Rané a Bernhard GREITEMANN. Grundkurs Technische Orthopädie.. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, 2007. ISBN 3-13-125071-2.
-
Doporučená:
Lusardi, Michelle M.; Jorge, Milagros "Millee"; Nielsen, Caroline. Orthotics & prosthetics in rehabilitation. 3rd ed. St. Louis : Saunders, 2013. ISBN 978-1-4377-1936-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
85
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat zásady, pravidla a postup stavby protetické pomůcky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
získat měrné podklady |
vytvořit negativ |
otestovat a posoudit pomůcku |
detekovat chyby |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše stavbu protetických pomůcek na dolních končetinách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odebírá měrné podklady
|
vytvoří protézu pro dolní končetinu, aplikuje ji a pod dohledem edukuje klienta v používání a údržbě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|