|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / ROP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
ROP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Rehabilitační ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
27 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit s náplní rehabilitačního ošetřovatelství, osvojit si základní postupy fyzioterapie v rámci systémového přístupu v ošetřovatelské péči.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v hodinách 80%. Účast na nácviku
|
Obsah
|
Obsahové zaměření přednášek/cvičení:
1. Cíle a funkce léčebné tělesné výchovy, kondiční cvičení, zásady a provádění.
2. Skladba cvičební jednotky - dechová cvičení, polohování, pasivní a aktivní pohyby, příprava a nácvik sedu a stoje, příprava a nácvik chůze o berlích.
3. Základy relaxace - Jacobsonova metoda, Schultzův autogenní trénink.
4. Pasivní cvičení v kloubech HK, DK
5. Aktivní cvičení - nácvik sebeobsluhy, podpora eliminačních funkcí.
6. Exkurse v léčebných lázních a rehabilitačních ústavech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=97
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hromádková J. a kol. Fyzioterapie.
-
Doporučená:
Bobathová B. Hemiplégia dospělých.
-
Doporučená:
Haladová E. a kol. Léčebná rehabilitace 1. a 2. díl.
-
Doporučená:
Mádlová I. a kol. Příručka pro ošetřování pacienta s cévní mozkovou příhodou.
-
Doporučená:
Křivohlavý, J. Psychologická rehabilitace zdravotně postižených. Avicenum Praha, 1985.
-
Doporučená:
Pfeiffer, J. a kol. Rehabilitace.
-
Doporučená:
Kříž, V. Rehabilitace a její uplatnění po úrazech a operacích. Avicenum Praha, 1986.
-
Doporučená:
Kříž, Vladimír. Rehabilitace a její uplatnění po úrazech a operacích. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1986.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Doporučená:
Haladová, Eva; Nechvátalová, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 2. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2003. ISBN 80-7013-393-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
25
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat všechny kosti, klouby, svaly, nervový systém podrobně je popsat a charakterizovat dle funkce
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
poznat a ukázat na modelu či preparátu jednotlivé svaly, kosti, klouby a nervový systém
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat rehabilitační ošetřovatelství |
vysvětlit zásady provádění léčebné tělesné výchovy a kondičních cvičení |
vyjmenovat základní postupy rehabilitačního ošetřovatelství v traumatologii, ortopedii, neurologii, geriatrii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládat základní postupy fyzioterapie v rámci ošetřovatelské péče |
provádět pasivní cvičení v kloubech horní a dolní končetiny |
realizovat nácvik sebeobsluhy |
ovládat základy relaxace |
polohovat |
provádět nácvik sedu a stoje |
provádět nácvik chůze o berlích |
prakticky aplikovat základní prevenci imobilizačního syndromu vzhledem k diagnóze a aktuálnímu stavu pacienta |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|