|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / SOPF4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
SOPF4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Souvislá odborná praxe 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
160
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KFE/LTVF3
a KFE/VMF4
a KFE/FTF4
nebo KFE/FTF4N
a KFE/SOPF3
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s pracovištěm s vymezením jednotlivých částí fyzioterapeutického zařízení, provozem a s organizační strukturou zařízení, pracovním řádem a bezpečnostními předpisy. Kategorizovat a upřesnit diagnózy a zdravotní problémy pacientů.
Odborná praxe je zaměřena na samostatnou praktickou činnost pod stálým odborným dohledem ve zdravotnickém zařízení. Integruje a konfrontuje získání teoretických vědomostí z preklinických a klinických oborů s praktickou činností. Procvičování diagnostiky i terapie z pohledu komprehenzivní rehabilitace v traumatologii, chirurgii, ortopedii, interním lékařství, pediatrii, gynekologii, neurologii a psychiatrii.
|
Požadavky na studenta
|
Ověření praktických znalostí a dovedností, hodnocení přístupu studenta/ky v praxi s cíleným vyšetřením a vedením cvičení včetně instruktáže na základě získaných teoretických znalostí 1. - 5. semestru.
Docházka v hodinách 100 % s aktivní účastí.
Vypracování deníku odborné praxe, včetně 2 kazuistik.
Prezentace pracoviště a 1 kazuistiky na studentské konferenci.
|
Obsah
|
Komplexní cvičení z fyzioterapie v oblasti traumatologie, chirurgie, ortopedie, gynekologie a porodnictví, pediatrie, neurologie, vnitřní lékařství, psychiatrie a to ve všech formách poskytované péče.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
-
Doporučená:
Janda, V. Funkční svalový test. Grada s.r.o. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Hromádková, J. a kol. Fyzioterapie. H+H Jinočany, 1999.
-
Doporučená:
Janda,V., Paulů, D. Goniometrie. IDVPZ Brno, 1993.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Léčebná rehabilitace. IDVPZ Brno, 1994.
-
Doporučená:
Haladová, E. a kol. Léčebná tělesná výchova - cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
-
Doporučená:
Lewit Karel. Manipulační léčba. Nakladatelství sdělovací techniky + ČLS, 2003.
-
Doporučená:
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
-
Doporučená:
Opavský, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc, 2003.
-
Doporučená:
Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
-
Doporučená:
Gúth A. a kol. Propedeutika v rehabilitácii. Bratislava: Liečreh, 1994.
-
Doporučená:
Kříž V. Rehabilitace a její uplatnění po úrazech a operacích. Praha Avicenum, 1986.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.
-
Doporučená:
Pavlů D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: CERM, 2002.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Doporučená:
Nováková a kol. Terapie bederní páteře přístupem Robina Mc Kenzie.
-
Doporučená:
Gúth A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava: Liečreh, 1998.
-
Doporučená:
GROSS, Jeffrey M., FETTO, Joseph a SUPNICK, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
Doporučená:
Haladová, E., Nechvátalová, L. Vyšetřovací metody hybného systému. IDVPZ Brno, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
160
|
Celkem
|
160
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Studen/ka popíše jednotlivé složky zdravotnické dokumentace v traumatologii, charakterizuje složky anamnézy dětského pacienta. Student/ka charakterizuje principy a postupy aplikace reflexní masáže. Vyjmenuje jednotlivé hmaty dle přeepsaného postupu.Zhodnotí a zdůvodní možnosti indikace širokého spektra elektroterapie a léčby světelným zářením. Student/ka klasifikuje jednotlivé choroby v indikační oblasti ortopedie a gynekologie, charakterizuje fyzioterapeutické metody v indikační oblasti ortopedie a gynekologie, popíše principy senzomotorické stimulace, vyjmenuje zásady cvičení Klein-Vogelbach, Mc Kenzie metody a Klappovo lezení, charakterizuje postup a metodiku fyzioterapeutické intervence při insuficienci hlubokého stabilizačního systému. Student/ka vyjmenuje možnosti diagnostiky vnitřních systémů včetně zátěžových testů. Orientuje se ve fyziologických a patologických hodnotách daného testu a vysvělí jednotlivé výsledky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Studen/ka v oblasti traumatologie, vrozených vad a respiračních onemocnění dětského věku vybere ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebere anamnézu, relevantními metodami vyšetří pacienta, navrhne a aplikuje odpovídající fyzioterapeutickou intervenci analytickými metodikami. Předvede vybrané druhy reflexní a to v požadovaném postupu se správným výběrem hmatů. Vzhledem k požadovaným účinkům vybírá a provádí všechny druhy elektroterapie a fototerapie. Student/ka provádí senzomotorickou stimulaci, cvičení Klein-Vogelbach a Klappovo lezení, navrhne a realizuje fyzioterapeutickou intervenci v indikační oblasti ortopedie a gynekologie. Student/ka provede antropometrická vyšetření, zhodnotí tělesné složení a biologický věk jedince. Provádí jednotlivé laboratorní i terénní testy k zhodnocení funkčních schopností testovaného jedince. Zjištěné hodnoty popíše, vyhodnotí a navrhuje možnosti vedoucí k zlepšení nebo udržení funkcí organismu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka charakterizuje problematiku onemocnění, na základě anamnestický dat vyjmenuje možnosti diagnostiky i terapie, hodnotí stav pacienta vzhledem k diagnóze, zdůvodní navržený rehabilitační plán a využití pomůcek, definuje prováděné cvičení odbornými výrazy a popíše vybrané prvky terapie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka provede diagnostiku aspekcí a palpací, testem ověří svalovou sílu, úroveň kloubní hybnosti, vyjadřuje schopnost vertikalizace, lokomoce, soběstačnost, navrhuje medotiku v rámci krátkodobého i dlkouhodobého rehabilitačního plánu, provede manuální terapii a cvičení dle stavu pacienta a stanoveného cíle. Aplikuje prvky speciálních metodik. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|