|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / UMN1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
UMN1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do metodik na neur. podkladě 1.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Úvod do metodik na neurovývojovém podkladě 1.
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
52 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s ontogenetickým vývojem jedince a základy metodik pracujících na neurovývojovém podkladě, jejich neurofyziologickými principy, významnými teoriemi a paradigmaty. Praktickou výukou a ukázkami speciálních technik vybavit dovednostmi pro využití v konkrétních indikačních oblastech.
|
Požadavky na studenta
|
účast na cvičení 80%
zápočtový test
zkoušení praktických dovedností
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte
2. - 3.Metody rozvoje somatognostických a stereognostických funkcí
4. - 5. Bobath koncept (úvod, historie, teorie, paradigmata)
6. - 7. Využití prvků Bobath konceptu u dětí
8. - 9. Využití prvků Bobath konceptu u pacientů s cevníní mozkovou příhodou / po kranotraumatech
10. - 11. Vojtova reflexní lokomoce
Cvičení:
- Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte
- Využití prvků Bobath konceptu u dětí
- Využití prvků Bobath konceptů u pacientů s cévní mozkovou příhodou
- Vojtova reflexní lokomoce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Ingrid Palaščáková Špringrová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Rita Firýtová (100%),
Mgr. Iva Hereitová (100%),
PhDr. Ingrid Palaščáková Špringrová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Rita Firýtová (50%),
Mgr. Iva Hereitová (50%),
PhDr. Ingrid Palaščáková Špringrová, Ph.D. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
-
Základní:
Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
-
Základní:
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Základní:
GJELSVIK, B.B., SYRE, L. The Bobath concept in adult neurology. 2nd ed.. Stuttgart: Thieme, 2016. ISBN 9783131454522.
-
Základní:
Vojta, Václav; Peters, Annegret. Vojtův princip : svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. 1. české vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.
-
Doporučená:
SHUMWAY-COOK, Anne a WOOLLACOTT, Marjorie H. Motor control: translating research into clinical practice.. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2007. ISBN 0-7817-6691-5.
-
Doporučená:
Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
-
Doporučená:
Králíček, Petr. Úvod do speciální neurofyziologie. 3., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-618-2.
-
Doporučená:
AULICKÁ, Š. a kol. Základy vývojové neurologie.. Brno: MU Brno, 2020. ISBN 978-80-210-9621-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
22
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
11
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
klasifikovat jednotlivé choroby v indikační oblasti neurologie a psychiatrie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
preferovat nejvhodnější typ pohybové aktivity a edukovat pacienta k aktivní účasti na léčbě |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
klasifikovat jednotlivá paradigmata metod na neurovývojovém podkladě |
charakterizovat využití metod atechnik v terapii u různých indikační oblastí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hodnotit výsledky |
preferuje nejvhodnější typ pohybové aktivity a edukuje pacienta/ rodinu k aktivní účasti na léčbě. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|