|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / VME1N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
VME1N
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vyšetřovací metody 1.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
43 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/SOE1, KFE/VSN
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Objasnit studentům základní orientaci na lidském těle a terminologii pohybů, směrů, rovin, včetně antropometrických bodů, proniknout do vyšetřování kloubní pohyblivosti, ozřejmit měření a způsob záznamu, hodnotit svaly zkrácené a oslabené.
|
Požadavky na studenta
|
Přednášky - ověření teoretických znalostí, písemný test se 75% úspěšností.
Cvičení - ověření praktických znalostí a dovedností, ústní praktická zkoušení.
Docházka v hodinách cvičení na 80 % s aktivní účastí.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Anatomické názvosloví, orientace na lidském těle, základní anatomický postoj, roviny, osy, směry, terminologie
kloubních pohybů v jednotlivých rovinách.
2. Základní diagnostika - váha, výška, BMI. Antropometrické body na těle. Zásady palpace.
3. Antropometrie - délkové a obvodové rozměry na horní a dolní končetině.
4. Antropometrie - obvodové a šířkové rozměry na hlavě a trupu.
5. Základní vyšetření stoje. Postavení a pohyblivost páteře, orientace na páteři. Vyšetření olovnicí.
6. Zkoušky hodnotící pohyblivost páteře. Postavení pánve, orientace na pánvi.
7. Diagnostika kloubu aspekce, palpace, pohyby aktivní a pasivní, kvantita a kvalita pohybu. Goniometrie úvod do měření, záznam dle SFTR. Goniometrie krční páteře.
8. Goniometrie kloubů horní končetiny ramenní kloub, loketní kloub, zápěstí, ruka.
9. Goniometrie kloubů dolní končetiny kyčelní kloub, kolenní kloub, hlezno, noha.
10. Hypermobilita, zkoušky hodnotící hypermobilitu.
11. Diagnostika svalu aspekce, palpace. Svalový tonus. Vyšetření svalů v oblasti krční páteře. Testy na zkrácené svaly
dle Jandy. Hodnocení zkrácených svalů.
12. Vyšetření svalů v oblasti trupu a dolní končetiny. Testy na zkrácené svaly dle Jandy. Hodnocení zkrácených svalů.
13. Svalová dysbalance. Horní a dolní zkřížený syndrom. Vrstvový syndrom. Příčiny, důsledky, postavení těla.
14. Svalový test dle Jandy - úvod. Zásady testování, hodnocení, způsob provedení. Testování mimických svalů.
15. Zápočtový test.
Cvičení
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek.
Výuka na modelech, názorné ukázky.
Osvojení aspekce a palpace v diagnostice poruch pohybového systému - praktická výuka.
Seznámení a učení vyšetřování pomocí páskového měřidla, olovnice, pelvimetru, goniometru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=97
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Tichý, Miroslav. Funkční diagnostika pohybového aparátu. Vyd. 2., V Tritonu přeprac. a dopl. vyd. 1. Praha : Triton, 2000. ISBN 80-7254-022-X.
-
Základní:
Janda, Vladimír; Pavlů, Dagmar. Goniometrie. 1. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1993. ISBN 80-7013-160-8.
-
Základní:
JANDA, Vladimír a kol. Svalové funkční testy: kniha obsahuje 401 obrázků a 65 tabulek. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0722-5.
-
Základní:
Haladová, Eva; Nechvátalová, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 2. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2003. ISBN 80-7013-393-7.
-
Doporučená:
VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Gúth, Anton. Vyšetrovacie metodiky v rehabilitácii pre fyzioterapeutov : učebnica určená pre fyzioterapeutov, rehabilitačných pracovníkov, rehabilitačných asistentov a iných študujúcich v oblasti rehabilitácie. Bratislava : Liečreh Gúth, 2004. ISBN 80-88932-13-0.
-
Doporučená:
GROSS, Jeffrey M., FETTO, Joseph a SUPNICK, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
7
|
Celkem
|
77
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše všechny pohyby v rovinách lidského těla |
vyjmenuje antropometrické body |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hodnotí držení těla |
analyzuje svalové dysbalance |
zdůvodňuje palpační nález ve svalu |
definuje nález vzhledem k aktuálnímu měření |
provádí antropometrické i goniometrické vyšetření |
předvede hodnocení páteře ve všech pohybech |
dle daných testů i palpačně ověřuje svalové napětí i zkrácené svaly |
vyjádří úroveň svalové aktivity |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|