|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / VMF4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
VMF4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vyšetřovací metody 4.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
44 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/VM4F
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/CF4, KFE/SOPF4
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vyučovací předmět je zaměřen na pochopení jednotlivých vyšetřovacích metod v neurologii, jejich význam a způsob provádění. Cílem je objasnit základní rozdíly centrální a periferní léze a adekvátně volit vyšetřovací postup.
|
Požadavky na studenta
|
Přednášky - ověření teoretických znalostí, písemný test se 75% úspěšností.
Cvičení - ověření praktických znalostí a dovedností, ústní průběžná praktická zkoušení v rámci hodin cvičení.
Docházka v hodinách cvičení 80 % s aktivní účastí.
Ústní zkouška teoreticko-praktická - 4 okruhy.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Anamnestické vyšetření v neurologii.
2. Vyšetření gnostických funkcí, vědomí, paměť, orientace, drive, lateralita.
3. Vyšetření hlavových nervů.
4. Vyšetření čití - povrchové a hluboké. Reflexy fyziologické.
5. Vyšetření u postižení periferních nervů.
6. Kořenové léze.
7. Vyšetření u postižení CNS - pyramidové jevy paretické, spastické.
8. Svalový tonus a jeho patologické odchylky.
9. Mozečkové funkce, vyšetření taxe. Vestibulární systém, tonické šíjové reflexy symetrické
a asymetrické.
10. Vyšetření stoje a chůze v neurologii.
11. Testy a testování používané u neurologických pacientů.
Cvičení:
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek.
Praktická výuka na modelech, názorné ukázky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
AMBLER, Zdeněk a kol. Klinická neurologie: část speciální I, II.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-389-9.
-
Doporučená:
Mumenthaler, Marco; Bassetti, Claudio L.,; Daetwyler, Christof J. Neurologická diferenciální diagnostika. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2298-6.
-
Doporučená:
Fuller, Geraint. Neurologické vyšetření snadno a rychle. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1914-6.
-
Doporučená:
Opavský, Jaroslav. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0625-X.
-
Doporučená:
Pfeiffer, Jan. Neurologie v rehabilitaci : pro studium a praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
-
Doporučená:
Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
Doporučená:
Hoppenfeld, Stanley; Hutton, Richard. Orthopaedic neurology : a diagnostic guide to neurologic levels. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 1997. ISBN 978-0-397-50368-1.
-
Doporučená:
Cipriano, Joseph J. Photographic manual of regional orthopaedic and neurological tests. 4th ed. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2003. ISBN 978-0-7817-3552-0.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Gúth, Anton. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava : Liečreh, 1995. ISBN 80-967383-0-5.
-
Doporučená:
Gross, J., Fetto, J., Rosen,E.:. Vyšetření pohybového aparátu. Triton Praha, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
Doporučená:
Ambler, Zdeněk. Základy neurologie : [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-707-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat možnosti diagnostiky vnitřních systémů včetně zátěžových testů. |
Orientuje se ve fyziologických a patologických hodnotách daného testu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést antropometrická vyšetření, zhodnotit tělesné složení a biologický věk jedince |
Provést jednotlivé laboratorní i terénní testy k zhodnocení funkčních schopností testovaného jedince |
Zjištěné hodnoty popsat, vyhodnotit a navrhnout možnosti vedoucí k zlepšení nebo udržení funkcí organismu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka vyjmenuje možnosti diagnostiky neurologických systémů. |
Vyjmenuje a charakterizuje neurologické testy využívané v rehabilitaci. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka provádí neurologické vyšetření. Zjištěné výsledky popíše a vyhodnotí. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|