|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / ZFY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
ZFY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy fyzioterapie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
101 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/LTV1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/CF1, KFE/SOPF1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními metodikami a technikami, využívanými ve fyzioterapii, a s rehabilitačním ošetřovatelstvím.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet
80 % aktivní účast na hodinách cvičení.
Vypracování zásobníku cviků.
Vypracování seminární práce "Příprava kondiční cvičební jednotky" a její vedení.
Vypracování 2 průběžných testů a zápočtového testu s 90% úspěšností.
Zkouška
Teoreticko-praktické zkoušení z probraného učiva.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Koncepce rehabilitace. Postavení fyzioterapie, LTV v rámci oboru fyzioterapie. Cíle LTV.
Prostory LTV. Metodické zásady LTV.
2. Faktory ovlivňující zátěž, únava, reakce organismu na zátěž.
3. Reedukace pohybu. Aktivní a pasivní pohyby, polohování.
4. Respirační funkce organismu a dechová gymnastika.
5. Nácvik posturálních a lokomočních funkcí.
6. Relaxace, PIR, AGR, AEK, facilitace a facilitace pohybu
7. Imobilizační syndrom.Prevence.
Cvičení:
1. Pomůcky pro LTV.
2. Odběr anamnézy.
3. Stavba KRP, DRP.
4. Stavba cvičební jednotky. Kondiční cvičení ? skupinové, individuální.
5. Aktivní pohyby.
6. Kondiční cvičební jednotka zaměřená na HK, DK.
7. Kondiční cvičební jednotka zaměřená na břicho, záda.
8. Polohování.
9. Pasivní pohyby HK.
10. Pasivní pohyby DK.
11. Dechová gymnastika, jóga v plicní rehabilitaci.
12. Respirační fyzioterapie ? techniky k odstranění sputa.
13. Relaxace.
14. Vertikalizace.
15. Lokomoce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kfe/zfy
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=93
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=98
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=97
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Špringrová, Ingrid. Cvičení na velkém pružném míči : soubor cviků zlepšujících vaši kondici. Čelákovice : Ingrid Palaščáková Špringrová, 2008. ISBN 978-80-254-1684-6.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Cvičení s Thera-Bandem : se zřetelem ke konceptu dle Brüggera. Brno : CERM, 2004. ISBN 80-7204-334-X.
-
Doporučená:
Pavlů, Dagmar. Cvičení se Sanctbandem. 2014. ISBN 978-80-87419-37-3.
-
Doporučená:
Dobeš, Miroslav. Cvičíme na velkém míči : 150 cviků pro zábavné domácí cvičení určené téměř všem věkovým kategoriím. 6. vyd. Havířov : DOMIGA, 1999. ISBN 80-902222-0-X.
-
Doporučená:
Máček, Miloš; Radvanský, Jiří. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
-
Doporučená:
Véle, František. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Klusoňová, Eva; Pitnerová, Jana. Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti : (určeno zdravotním sestrám). Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. ISBN 80-7013-423-2.
-
Doporučená:
Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.
-
Doporučená:
Gross, Jeffrey M.; Fetto, Joseph; Supnick, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu : překlad druhého anglického vydání. Praha : Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
Doporučená:
Dvořák, Radmil. Základy kinezioterapie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1656-4.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel; Máček, Miloš. Základy klinické rehabilitace. 2015. ISBN 978-80-7492-219-0.
-
Doporučená:
Jarkovská, Helena. 264 cvičení na velkém míči : [zásobník posilovacích a protahovacích cviků pro každého]. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3820-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
45
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
4
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní metabolické procesy a jejich význam |
popsat vztahy mezi orgánovými soustavami pro pochopení vztahů mezi procesy probíhajícími v lidském těle |
charakterizovat individuální vývoj člověka a posoudit faktory ovlivňující jej v pozitivním a negativním směru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vybrat z nabídky vhodné kondiční programy nebo soubory cviků pro udržení či rozvoj úrovně zdravotně orientované zdatnosti a samostatně je upravit pro vlastní použití |
připravit organismus na pohybovou činnost s ohledem na následné převažující pohybové zatížení |
vybrat z nabídky vhodné soubory vyrovnávacích cvičení zaměřených na kompenzaci jednostranného zatížení, na prevenci a korekci svalové nerovnováhy a samostatně je upravit pro vlastní použití |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definuje koncepci rehabilitace |
vyjmenuje jednotlivé složky rehabilitace |
charakterizuje metodiky rehabilitačního ošetřování |
popíše prevenci imobilizačního syndromu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyjadřuje se v základní odborné terminologii |
předvede a vede cvičební jednotku kondičního cvičení |
prakticky provádí jednotlivé složky prevence imobilizačního syndromu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|